První hybridní motocykl s V-Twin motorem na světě

Typografie
  • Nejmenší Malé Střední Velké Největší
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Společnosti Schneider Electric a Orange Country Choppers společně experimentálně vyvinuly a vyrobily první hybridní motocykl na světě s dvouválcovým motorem do V, známým pod označením V-Twin. Koncem března byl vystaven také v Praze.

Do jeho konstrukce byla zařazena řada progresivních prvků - od interaktivní dotykové přístrojové desky, přes biometrické startovací tlačítko (biometrické senzory na startéru určí zda na stroj usedá správná osoba) až po miniaturní kamery nahrazující zpětná zrcátka.

Motorka může fungovat jako paralelní nebo sériový hybrid, to znamená. že kola může pohánět jak elektromotor společně se spalovacím motorem, tak elektromotor samostatně nebo spalovací motor samostatně. Zmiňovaného výkonu dosahuje i přes svou extrémní hmotnost. V okamžicích kdy funguje jako sériový hybrid může motorka dosáhnout spotřeby kolem 2,3 - 2,1 l/100 km.

 SE_OCC_Hybrid_1

Společnosti Schneider Electric a OCC se tak zařadily mezi výrobce motorek či skútrů s alternativními pohonnými jednotkami, které kombinují elektromotor se spalovacím motorem. Cílem však nebyl sériově vyráběný stroj, ale především experimentální ověření různých konceptů, které by v budoucnu mohly posloužit k dalšímu vývoji v této oblasti.

„Hlavní směr naší pozornosti nyní především směřujeme k nabíjecím stanicím, v nichž vidíme významnou perspektivu, neboť jsou bezpečné, jednoduše použitelné, ekonomické a účinné. Jedná se o významný krok, který vychází ze stále se zvyšující zodpovědnosti k životnímu prostředí a k energetickým úsporám.„Nástupem elektrických pohonů získává využití obnovitelných energií v oblasti silniční dopravy na významu. Elektrická vozidla včetně motocyklů mají potenciál ke snížení jak emisí škodlivin, tak hluku, což je velkou výhodou především v městských oblastech. Díky využití obnovitelných zdrojů bude individuální mobilita nezávislá na zdrojích fosilních paliv a šetrná ke klimatu“, uvádí v této souvislosti generální ředitel společnosti Schneider Electric ČR, Olaf Körner.

Motocykl díky spolupráci obou firem je schopen na jedno nabití či natankování ujet více, než kterýkoliv jiný motocykl vyrobený předtím známým americkým výrobcem exkluzivních motorek na zakázku Orange Country Choppers (OCC). Ujede celkem 800 kilometrů na jednu nádrž. Pro toto zadání spojily své síly týmy projektového manažera společnosti Schneider Electric Riche Weinera a týmu návrhářů OCC, vedenému hlavním inženýrem firmy Jimem Quinnem. "Má výkon třikrát větší než má běžná motorka poháněná benzinem”, konstatuje Riche Weiner.

K výbavě hybridní motorky patří řada progresivních prvků, které dodaly jednotlivé dceřiné divize společnosti Schneider Electric Od zmíněné interaktivní dotykové přístrojové desky, která řidiči v reálném čase operativně poskytuje různé informace, přes biometrické startovací tlačítko, přední světla společnosti Juno Lightning Group, zpětné a přední kamery Pelco na místě zpětných zrcátek, speciální nabíjecí baterie, světelné přepínače Square D, nouzový bezpečnostní vypínač, mřížku NetShelter od APC by Schneider Electric či programovatelný logický automat (PLC). Ten je "mozkem" chytré napájecí stanice. Plynule řídí poptávku i nabídku energie a přiděluje požadavkům na energii různou prioritu.

Technické parametry:

Podle nově zveřejněných údajů činí špičkový krátkodobý výkon jednoho ze dvou elektrických motorů bez podpory spalovacím motorem 48 koňských sil. (Výkon o velikosti jedné koňské síly odpovídá 745,7 wattu, jedná se tedy v převodu podle jednotek SI o výkon 35,8 kilowattu). Tyto špičkové výkony se objevují velmi zřídka a to zejména při prudkých rozjezdech po velmi krátkou dobu řádově v sekundách. Při tomto výkonu je totiž odebírán obrovský proud přibližně 550 ampérů, který je mimo jiné limitován technickými možnostmi baterií. Spalovací motor mu může přidat dalších 100 HP a pak motocykl disponuje celkovým výkonem přibližně 196 koňských sil (146 kilowattů). Nominální výkon jednoho ze dvou elektrických motorů je však 10 kW, přesto je naprosto dostačující k podpoře 1,8 litrového spalovacího motoru, který tak dosahuje spotřeby pouhých 3,1 litru na 100 kilometrů.

Provoz v těchto různých režimech umožňuje získat maximum z energie podpoře 1,8 litrového spalovacího motoru, který tak dosahuje spotřeby pouhých 3,1 l/100 km. Benzínový motor – obdobně jako v jiných případech - pohání generátor, který dobíjí baterii pohánějící motorku. Přesněji řečeno, čistě benzinový motor může pohánět motorku a zároveň dobíjet baterie pro druhý, čistě elektrický pohon, (Twin elektrický motor).

Bezplatný odběr časopisu

Chcete odebírat časopis ElektroPrůmysl.cz zdarma? Napište Vaše jméno a e-mail, poté klikněte na tlačítko odebírat.

Časopis vychází 1x měsíčně.

Aktuální číslo časopisu

ElektroPrumysl

ElektroPrůmysl.cz, duben 2024

Číslo je zaměřené na kvalitu elektrické energie, energetiku, elektromobilitu a alternativní zdroje energie.

Zajímavé odkazy

Vyhrajte termokamery Hikmicro nebo multimetry Fluke! Odpovězte na jednoduchou otázku a vyhrajte grafický multimetr Fluke 289 nebo špičkovou termokameru Hikmicro B20. Vstupenku na Amper 2024 obdrží každý.
Nový design vypínačů a zásuvek si elektrikáři hned oblíbili! Zaujal je novými matnými barvami, plochým tvarem a také dobrou cenou. Třešničkou na dortu je ovládání mobilem.
Schneider Electric | Vezměme to prakticky! EcoStruxure Power Design – NOVINKY | Nejširší nabídka 3f UPS na trhu |Spínací, jistící a ochranné přístroje | VN rozváděče bez plynu SF6 | EcoStruxure for eMobility – nabíjecí stanice | Jak jednoduše vybrat správný 3f zdroj UPS
Inspekční minikamera s bezdrátovým přenosem obrazu První inspekční minikameru na světě, která využívá k přenosu obrazu vestavěný wi-fi hotspot pro pohodlné a bezpečné inspekce i těch nejnepřístupnějších míst.

Najdete nás na Facebooku