Dobíjecí stanice pro elektromobily Ensto Chago

Typografie
  • Nejmenší Malé Střední Velké Největší
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Trh s elektromobily a plug-in hybridy se neustále rozšiřuje a velká část předních světových automobilových výrobců již nabízí nebo alespoň připravuje nějaký model tak zvaně „do zásuvky". Prakticky každá automobilka dnes nabízí nebo alespoň připravuje plně elektrický nebo plug-in hybridní model.

Jako příklad jmenujme známé elektrovozy Nissan Leaf, BMWi3, Tesla S, Volkswagen eGolf nebo plug-in hybridy Muitsubishi Outlander PHEV, Toyota Prius plug-in hybrid či Volvo V60 plug-in hybrid.

S rostoucí nabídkou elektrických a plug-in hybridních vozů a s jejich zvyšujícím se počtem na silnicích bude též sílit tlak na města, parkovací domy, obchodní a business centra, na vytvoření dostatečného počtu dobíjecích míst. K tomu, aby bylo možné nabízet dobíjení elektromobilů jako službu na různých místech, je nutné, aby byla vytvořena i dostatečně široká nabídka dobíjecích stanic ze strany výrobců.
ENSTO tento trend následuje a doplňuje svoje stávající produkty novinkami, které umožní uspokojit téměř každou potřebu v oblasti dobíjení elektromobilů. Rozšíření portfolia s sebou přináší i významné inovace, jež Ensto nabízí jako jedna z mála společností na světě, ne-li jako jediná. K současným stanicím typu EVC a wallboxům typu EVP tak přibývají sourozenci, kteří posílají Ensto mezi elitu v oblasti dobíjení elektrických vozidel.

dobijeci stanice ensto 1

Ensto Chago eFill – domácí dobíjecí stanice

Domácí dobíjecí stanice je tou první a nejčastěji používanou stanicí v životě každého elektrického motoristy. S ohledem na tento fakt, by si uživatelé měli vybírat domácí stanici takovou, aby jim dobře a dlouho sloužila. Mezi požadavky by tak neměly chybět prvky jako odolnost, kvalita materiálů a provedení, jednoduchost obsluhy, ale i design.
Ensto Chago eFill byl proto vytvořen na základě výše zmíněných potřeb. Základem mu byl úspěšný wallbox Ensto Chago Point (EVP), od kterého získal většinu svých výjimečných vlastností.
Odolnost je hlavní devizou stanice eFill. Hliníkové tělo s předním panelem z broušeného kovu odolá téměř všem možným nárazům a šrámům, ke kterým by stanice mohla v garáži přijít (např. při vyndávání sportovního či pracovního náčiní). Dovoluje jí to nejvyšší možná úroveň vůči nárazům IK10. Díky stupni krytí IP44 odolá i nepříznivým klimatickým podmínkám, kterým by mohla být stanice vystavena v případě, že by byla umístěna ve venkovním prostředí.
Design je sice věc subjektivního názoru, ale mnoho lidí dnes požaduje, aby byla zařízení funkční i pohledná. Stanice eFill sdílí vzhled se svým výkonnějším bratrem EVP, který získal prestižní cenu Reddot design award 2012.
Chago eFill je nejen krásný, ale také technicky vyspělý. Domácí stanice zajistí, že je vozidlo bezpečně nabíjeno po celou dobu. Základem je samozřejmě odborná montáž, kterou však zvládne jakýkoliv elektrikář. Majitel se tak může jít s klidným svědomím odebrat ke spánku, protože ví, že je o jeho vozidlo dobře postaráno. Jednoduše Sleep and Chago.

dobijeci stanice ensto 2

Ensto Chago Tower a Power – DC nabíjení pro všechny příležitosti

Dostupnost elektromobilů a jejich větší rozšíření na silnicích způsobuje, že většina majitelů v dnešní uspěchané době preferuje rychlé nabíjení stejnosměrným proudem před klasickým nabíjením proudem střídavým. Podstatnou výhodou DC nabíjení je bezpochyby výrazně kratší doba strávená u stojanu. Zejména cestuje-li uživatel na delší trasu, potřebuje co nejrychlejší dobití baterií ve vozidle. Existují však i případy, kdy je potřeba vozidlo dobít rychle (v řádu desítek minut), ale standardní DC stanice o výkonu nad 40 kW je již příliš drahá nebo příliš rychlá. Pro obě varianty dobíjení má Ensto řešení.
Ensto Chago Power je zástupcem klasické koncepce rychlého dobíjení. Jedná se DC dobíjecí stanici s výkonem 50 kW, který postačuje k tomu, aby byla vozidla nabita za 15-30 minut v závislosti na velikosti kapacity jejich baterie a míře vybití.
Stanice je dostupná ve třech provedeních (pouze s konektorem CHAdeMO, pouze s konektorem CombinedChargingSystem – CCS, nebo s oběma konektory najednou). Zejména poslední varianta zajistí, že obsloužena budou všechna vozidla na trhu, což je hlavní předpoklad pro úspěch. Samozřejmostí je pak identifikace pomocí RFID karet a napojení na back-end systémy.
Využití nalezne na všech místech, která jsou buď přímo připravena pro rychlé dobíjení vozidel (obdoba benzínové čerpací stanice) nebo v místech, kde se lidé zdržují po velmi krátkou dobu. Umístěny tak budou zejména u hlavních silničních tahů nebo v místech velké fluktuace vozidel, jako jsou stanoviště taxi služeb. Jednoduše Stop and Chago.
Ensto Chago Tower představuje střední cestu mezi AC dobíjecí stanicí a velkou DC stanicí. Vhodná je zejména pro podnikatelské subjekty, u kterých jejich zákaznici parkují po dobu jedné či dvou hodin. Výborně se tak hodí jako doplněk restauračních zařízení, obchodních center, ale i center měst s jejich parkovacími zónami krátkodobého stání. Design stanice zůstává v linii s ostatními stanicemi Ensto a jeho jednoduchost, čistota a elegance udělá dobrý dojem na každém místě.
Chago Tower je 20 kW DC dobíjecí stanice s jedním dobíjecím konektorem. Na výběr jsou oba možné konektory, tedy CHAdeMO i CCS. Žádné vozidlo tak nezůstává znevýhodněno a zůstává tak jen na vlastníkovi, jaké variantě dá přednost.
Standardní vybavení stanice se neliší od zbylých Ensto stanic. Ve výbavě tak nechybí čtečka RFID karet, možnost autorizace pomocí SMS nebo telefonu, displej zobrazující průběh nabíjení, trojbarevná LED signalizace stavu, stejně jako spojení s back-end systémem Ensto Chago Server.
Stanice Ensto Chago Tower má velký potenciál rozvoje. Svými vlastnostmi patří mezi vyspělé DC nabíjecí stanice. Oproti nim však přináší významnou finanční úsporu v pořizovací ceně. Ve srovnání s klasickými AC stanicemi sice nabízí srovnatelný výkon, ale výrazně kratší dobu nabíjení. Toto vše předurčuje Ensto Chago Tower k úspěchu. Proto Shop and Chago.

dobijeci stanice ensto 3

Ensto Chago Wall – inzertní dobíjecí stanice

Velké množství veřejných, ale i obchodních subjektů řeší, z jakých prostředků financovat výstavbu dobíjecích stanic a jaká je návratnost takovéto investice. Stejně tak se snaží zefektivnit a zatraktivnit inzertní plochy, jejichž pronájmem plynou do rozpočtů nemalé prostředky. Ensto proto jako první na světě spojilo obě potřeby dohromady a připravilo jedinečnou kombinaci dobíjecí stanice a inzertní plochy.
Ensto Chago Wall přináší do systému dobíjecích stanic inovaci, která funguje na principu win-win. Města nebo obchodníci dostávají možnost, jak z pronájmu inzertní plochy získat zpět svou investici a zároveň tím rozšíří síť dobíjecích stanic. Reklama dostane nový řád a elektromobilita nové dobíjecí místo. Není nic lepšího než spokojenost na obou stranách.
Ensto Chago Wall je osazen LCD TFT displejem s uhlopříčkou 55 palců (140 cm) s výbornými pozorovacími úhly a Full HD rozlišením. Vše je přikryto bezpečnostním sklem, nehrozí tak riziko poranění či odcizení. Hardware, který obrazovku obsluhuje, hravě zvládne zobrazovat statické reklamy i náročná videa. Díky možnosti dotykového rozhraní nebo webové kamery lze Ensto Chago Wall využít i jako informační kiosek.
Pro dobíjení vozidel jsou použity stanice Ensto Chago Station (EVC), které nabízejí dobíjení střídavým proudem až do výkonu 22 kW. Pod dvířky jsou pak ukryty zásuvky typu 3x32 A Type 2 (Mennekes) a 1x16 A standardní domácí zásuvka. Ensto Chago Wall je možné osadit jednou či dvěma stanicemi v závislosti na umístění a způsobu použití.

dobijeci stanice ensto 4

Ensto Chago DLM – dynamické řízení zátěže

Jak vybudovat v jedné lokalitě několik dobíjecích stanic a přitom neplatit zbytečně více za příkon?
Ensto Chago DLM dává na tuto otázku snadnou odpověď díky dynamickému řízení zátěže. Ensto DLM, neboli Dynamic Load Management, je odpovědí pro všechny správce parkovišť, garáží nebo veřejných prostor, jak nabídnout větší množství stanic a přitom ušetřit na poplatcích za rezervovaný příkon.
Dynamické řízení zátěže pracuje na principu rovnoměrné distribuce výkonu mezi všemi napojenými stanicemi. Základem je měření proudu na přívodních kabelech a jejich porovnání s hranicí nastavenou v řídící jednotce DLM. Na základě těchto parametrů pak DLM informuje Ensto Chago Master o dostupné kapacitě, kterou mohou nově připojení uživatelé dostat. Ensto Chago Master následně podle této hodnoty stanovuje, jak velkou část výkonu jednotlivé stanice dostanou. Nenastane tak situace, kdy by vozidlo po připojení ke stanici nebylo nabíjeno, protože by byla vyčerpána dostupná kapacita.
DLM je určeno pro AC stanice Ensto Chago Station (EVC) a Ensto Chago Point (EVP), které umožňují napojení na obslužný systém Ensto Chago Master (EVM). Stanice komunikují s EVM přes rozhraní RS485 a jsou jim udíleny pokyny tak, aby každé vozidlo dostalo co možná nejvíce energie.

Budoucnost je za dveřmi

Většímu rozvoji elektromobility do teď bránily i překážky v podobě vysokých investic, vysokých nároků na příkon v místě instalace nebo úzká nabídka možných řešení. Ensto svými novými produkty ukázalo, že zmíněné obavy již nejsou na místě a že většímu rozvoji dobíjecí infrastruktury tak již nic nestojí v cestě.

dobijeci stanice ensto logo

Ensto Czech s.r.o
Obchodní 107
25101 Praha východ – Čestlice
Tel.: +420 272 680 338
E-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
www.ensto.cz

Bezplatný odběr časopisu

Chcete odebírat časopis ElektroPrůmysl.cz zdarma? Napište Vaše jméno a e-mail, poté klikněte na tlačítko odebírat.

Časopis vychází 1x měsíčně.

Aktuální číslo časopisu

ElektroPrumysl

ElektroPrůmysl.cz, duben 2024

Číslo je zaměřené na kvalitu elektrické energie, energetiku, elektromobilitu a alternativní zdroje energie.

Zajímavé odkazy

Nový design vypínačů a zásuvek si elektrikáři hned oblíbili! Zaujal je novými matnými barvami, plochým tvarem a také dobrou cenou. Třešničkou na dortu je ovládání mobilem.
Schneider Electric | Vezměme to prakticky! EcoStruxure Power Design – NOVINKY | Nejširší nabídka 3f UPS na trhu |Spínací, jistící a ochranné přístroje | VN rozváděče bez plynu SF6 | EcoStruxure for eMobility – nabíjecí stanice | Jak jednoduše vybrat správný 3f zdroj UPS
Inspekční minikamera s bezdrátovým přenosem obrazu První inspekční minikameru na světě, která využívá k přenosu obrazu vestavěný wi-fi hotspot pro pohodlné a bezpečné inspekce i těch nejnepřístupnějších míst.
Vyhrajte termokamery Hikmicro nebo multimetry Fluke! Odpovězte na jednoduchou otázku a vyhrajte grafický multimetr Fluke 289 nebo špičkovou termokameru Hikmicro B20. Vstupenku na Amper 2024 obdrží každý.

Najdete nás na Facebooku