Článek pojednává o požadavcích na elektrická silniční vozidla, kromě vozidel třídy II, pro vodivé připojení k AC nebo DC napájení, pro napětí do AC 690 V a pro napětí do DC 1 000 V podle IEC 60038, je-li elektrické vozidlo připojeno k napájecí síti.
Vozidla třídy II nejsou vyloučena, avšak vzhledem k nedostatku informací o tomto typu vozidla nejsou požadavky v současné době k dispozici. Dále níže uvedené požadavky neplatí pro trolejbusy, kolejová vozidla, průmyslové vozíky a vozidla určená především k používání jako terénní vozidla.
Všeobecné požadavky
Elektrické vozidlo musí být připojeno k napájecímu zařízení elektrického vozidla, aby v normálních podmínkách používání byla funkce vodivého přenosu energie bezpečná. Obecně se toho dosahuje splněním příslušných požadavků specifikovaných v této normě, přičemž splnění se kontroluje provedením všech příslušných zkoušek.
Jmenovitá hodnota AC napájecího napětí vozidla je do 690 V. Systémy vozidla musí pracovat správně v rozsahu ±10% normalizovaného jmenovitého napětí (viz IEC 60038). Jmenovitá hodnota kmitočtu je 50 Hz ±1 % nebo 60 Hz ±1 %. Jmenovitá hodnota DC napájecího napětí je do 1 000 V. Rozsah teploty okolí během nabíjení může být od -30 °C do +50 °C.
Elektrická bezpečnost
Všeobecná ustanovení pro elektrickou bezpečnost jsou předmětem části 1 normy ČSN EN 61851-21. Kromě toho platí následující požadavky.
Všechny neživé části elektrického vozidla, které by mohly být připojeny ke zdroji napájecího napětí v případě poruchy, musí být vzájemné spojeny tak, aby vedly spolehlivě elektrickou energii a aby tak případné poruchové proudy byly svedeny do místa uzemnění sítě.
Účelem následující zkoušky je kontrola elektrické spojitosti mezi neživými částmi a obvodem uzemnění.
Spojitost musí být ověřována zdrojem proudu DC 16 A, který vytváří maximální zkušební napětí 12 V. Hodnota odporu spojení mezi jakoukoliv neživou částí a obvodem uzemnění nesmí překročit 0,1 Ω.
Pro zajištění pospojování mezi ochrannou svorkou napájení a neživými částmi vozidla musí být k dispozici vodič ochranného uzemnění. Tento ochranný vodič musí mít jmenovité hodnoty dostatečné pro splnění požadavků IEC 60364-5-54.
Během režimů nabíjení 2, 3 a 4 musí být elektrická spojitost tohoto ochranného vodiče nepřetržitě monitorována napájecím zařízením elektrického vozidla. V případě ztráty elektrické spojitosti ochranného vodiče musí být napájení vypnuto. V některých zemích stanoví velikost a jmenovité hodnoty ochranného vodiče (vodiče ochranného uzemnění) národní pravidla a předpisy.
Elektrické charakteristiky vozidla
Dielektrické výdržné napětí
Mezi AC a DC vstupy elektrického vozidla a místa pro připojení ochranné svorky elektrického vozidla, elektricky spojená se všemi vnějšími spoji signalizačních obvodů, musí být přiloženo zkušební napětí AC 2U +1 000 V, minimálně 1 500 V, při 50 Hz nebo 60 Hz. Napětí musí být přiloženo po dobu 1 minuty. Během zkoušky nesmí dojít k rozžhavení vodičů, přeskoku, vznícení nebo průrazu. Po zkoušce musí být ověřeno, že základní vlastnosti obvodů vozidla, které jsou přímo spojeny s AC napájecím zařízením elektrického vozidla, zůstaly nezměněny.
Mezi všechny vstupy AC nebo DC napětí a obvody bezpečného malého napětí (SELV), pokud jsou použity, musí být přiloženo zkušební napětí 4 kV.
Izolační odpor elektrického vozidla
Při napětí DC 500 V, přiloženém po dobu 1 minuty mezi všechny vzájemně spojené vstupy/výstupy (včetně napájení ze sítě) a neživé části, musí být u nového vozidla izolační odpor R ≥ 1 MΩ. Během měření musí být trakční baterie odpojena.
Dotykový proud
Dotykový proud se musí měřit, je-li vozidlo připojeno k AC napájecí síti a systém vozidla pracuje při jmenovitém výkonu. Vozidlo je připojeno k AC napájecí síti v souladu s 5.1 IEC 60950. Dotykový proud mezi kterýmikoli póly AC napájecí sítě a přístupnými kovovými částmi spojenými navzájem a s kovovou fólií pokrývající izolované vnější části, měřený podle IEC 60950 nesmí překročit 3,5 mA.
Požadavky na funkce
Vozidlo musí být používáno se zařízením, které je navrženo tak, že znemožňuje nastartování vozidla, dokud nejsou obě spojovací zařízení odděleny. To zahrnuje:
- je-li pohyblivá zásuvka spojena s vozidlovou přívodkou (u typů připojení B a C), vozidlo musí být schopné zjistit přítomnost pohyblivé zásuvky;
- je-li vidlice spojena se zásuvkou napájecího zařízení elektrického vozidla (u typu připojení A), vozidlo musí zjistit, že vidlice a kabel jsou uloženy ve vozidle.
U typu připojení A musí signál nebo zařízení signalizovat, že kabel nebyl správně uložen.