Požadavky na elektrická vozidla pro vodivé připojení k AC/DC napájení

Typografie
  • Nejmenší Malé Střední Velké Největší
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Článek pojednává o požadavcích na elektrická silniční vozidla, kromě vozidel třídy II, pro vodivé připojení k AC nebo DC napájení, pro napětí do AC 690 V a pro napětí do DC 1 000 V podle IEC 60038, je-li elektrické vozidlo připojeno k napájecí síti.

Vozidla třídy II nejsou vyloučena, avšak vzhledem k nedostatku informací o tomto typu vozidla nejsou požadavky v současné době k dispozici. Dále níže uvedené požadavky neplatí pro trolejbusy, kolejová vozidla, průmyslové vozíky a vozidla určená především k používání jako terénní vozidla.

Všeobecné požadavky

Elektrické vozidlo musí být připojeno k napájecímu zařízení elektrického vozidla, aby v normálních podmínkách používání byla funkce vodivého přenosu energie bezpečná. Obecně se toho dosahuje splněním příslušných požadavků specifikovaných v této normě, přičemž splnění se kontroluje provedením všech příslušných zkoušek.
Jmenovitá hodnota AC napájecího napětí vozidla je do 690 V. Systémy vozidla musí pracovat správně v rozsahu ±10% normalizovaného jmenovitého napětí (viz IEC 60038). Jmenovitá hodnota kmitočtu je 50 Hz ±1 % nebo 60 Hz ±1 %. Jmenovitá hodnota DC napájecího napětí je do 1 000 V. Rozsah teploty okolí během nabíjení může být od -30 °C do +50 °C.

pozadavky na vozidla 1

Elektrická bezpečnost

Všeobecná ustanovení pro elektrickou bezpečnost jsou předmětem části 1 normy ČSN EN 61851-21. Kromě toho platí následující požadavky.
Všechny neživé části elektrického vozidla, které by mohly být připojeny ke zdroji napájecího napětí v případě poruchy, musí být vzájemné spojeny tak, aby vedly spolehlivě elektrickou energii a aby tak případné poruchové proudy byly svedeny do místa uzemnění sítě.
Účelem následující zkoušky je kontrola elektrické spojitosti mezi neživými částmi a obvodem uzemnění.
Spojitost musí být ověřována zdrojem proudu DC 16 A, který vytváří maximální zkušební napětí 12 V. Hodnota odporu spojení mezi jakoukoliv neživou částí a obvodem uzemnění nesmí překročit 0,1 Ω.
Pro zajištění pospojování mezi ochrannou svorkou napájení a neživými částmi vozidla musí být k dispozici vodič ochranného uzemnění. Tento ochranný vodič musí mít jmenovité hodnoty dostatečné pro splnění požadavků IEC 60364-5-54.
Během režimů nabíjení 2, 3 a 4 musí být elektrická spojitost tohoto ochranného vodiče nepřetržitě monitorována napájecím zařízením elektrického vozidla. V případě ztráty elektrické spojitosti ochranného vodiče musí být napájení vypnuto. V některých zemích stanoví velikost a jmenovité hodnoty ochranného vodiče (vodiče ochranného uzemnění) národní pravidla a předpisy.

Elektrické charakteristiky vozidla

Dielektrické výdržné napětí
Mezi AC a DC vstupy elektrického vozidla a místa pro připojení ochranné svorky elektrického vozidla, elektricky spojená se všemi vnějšími spoji signalizačních obvodů, musí být přiloženo zkušební napětí AC 2U +1 000 V, minimálně 1 500 V, při 50 Hz nebo 60 Hz. Napětí musí být přiloženo po dobu 1 minuty. Během zkoušky nesmí dojít k rozžhavení vodičů, přeskoku, vznícení nebo průrazu. Po zkoušce musí být ověřeno, že základní vlastnosti obvodů vozidla, které jsou přímo spojeny s AC napájecím zařízením elektrického vozidla, zůstaly nezměněny.
Mezi všechny vstupy AC nebo DC napětí a obvody bezpečného malého napětí (SELV), pokud jsou použity, musí být přiloženo zkušební napětí 4 kV.

Izolační odpor elektrického vozidla
Při napětí DC 500 V, přiloženém po dobu 1 minuty mezi všechny vzájemně spojené vstupy/výstupy (včetně napájení ze sítě) a neživé části, musí být u nového vozidla izolační odpor R ≥ 1 MΩ. Během měření musí být trakční baterie odpojena.

Dotykový proud
Dotykový proud se musí měřit, je-li vozidlo připojeno k AC napájecí síti a systém vozidla pracuje při jmenovitém výkonu. Vozidlo je připojeno k AC napájecí síti v souladu s 5.1 IEC 60950. Dotykový proud mezi kterýmikoli póly AC napájecí sítě a přístupnými kovovými částmi spojenými navzájem a s kovovou fólií pokrývající izolované vnější části, měřený podle IEC 60950 nesmí překročit 3,5 mA.

pozadavky na vozidla 2

Požadavky na funkce

Vozidlo musí být používáno se zařízením, které je navrženo tak, že znemožňuje nastartování vozidla, dokud nejsou obě spojovací zařízení odděleny. To zahrnuje:

  • je-li pohyblivá zásuvka spojena s vozidlovou přívodkou (u typů připojení B a C), vozidlo musí být schopné zjistit přítomnost pohyblivé zásuvky;
  • je-li vidlice spojena se zásuvkou napájecího zařízení elektrického vozidla (u typu připojení A), vozidlo musí zjistit, že vidlice a kabel jsou uloženy ve vozidle.

U typu připojení A musí signál nebo zařízení signalizovat, že kabel nebyl správně uložen.

Bezplatný odběr časopisu

Chcete odebírat časopis ElektroPrůmysl.cz zdarma? Napište Vaše jméno a e-mail, poté klikněte na tlačítko odebírat.

Časopis vychází 1x měsíčně.

Aktuální číslo časopisu

ElektroPrumysl

ElektroPrůmysl.cz, duben 2024

Číslo je zaměřené na kvalitu elektrické energie, energetiku, elektromobilitu a alternativní zdroje energie.

Zajímavé odkazy

Vyhrajte termokamery Hikmicro nebo multimetry Fluke! Odpovězte na jednoduchou otázku a vyhrajte grafický multimetr Fluke 289 nebo špičkovou termokameru Hikmicro B20. Vstupenku na Amper 2024 obdrží každý.
Schneider Electric | Vezměme to prakticky! EcoStruxure Power Design – NOVINKY | Nejširší nabídka 3f UPS na trhu |Spínací, jistící a ochranné přístroje | VN rozváděče bez plynu SF6 | EcoStruxure for eMobility – nabíjecí stanice | Jak jednoduše vybrat správný 3f zdroj UPS
Inspekční minikamera s bezdrátovým přenosem obrazu První inspekční minikameru na světě, která využívá k přenosu obrazu vestavěný wi-fi hotspot pro pohodlné a bezpečné inspekce i těch nejnepřístupnějších míst.
Nový design vypínačů a zásuvek si elektrikáři hned oblíbili! Zaujal je novými matnými barvami, plochým tvarem a také dobrou cenou. Třešničkou na dortu je ovládání mobilem.

Najdete nás na Facebooku