Silniční tunely kladou mimořádně vysoké nároky na elektrickou infrastrukturu. I v normálním provozu je trvale vystavena vlhkosti, znečištění a tlakovým vlnám. Často se navíc vyžaduje její časově omezená funkčnost v případě požáru.
Stavba a rekonstrukce tunelů - práce pod velkým tlakem
Řešení od OBO v sobě vždy sdružuje bezpečnost, spolehlivou funkci, rychlou instalaci a v neposlední řadě ekonomiku.
Pro nejtěžší korozní podmínky průjezdných částí automobilových tunelů jsou k dispozici kabelové nosné systémy z několika druhů korozivzdorných ocelí. Jejich typickým představitelem jsou kabelové žlaby OBO RKS-Magic® (obr. 1), vyráběné jak z pozinkované, tak i dvou druhů nerez oceli (1.4301 resp. 1.4571). Součástí dodávky mohou být i speciální kotevní prvky z vysoce jakostní nerezové oceli a pro případ obavy z nežádoucích bludných proudů existuje také možnost izolované montáže kabelové nosné konstrukce do stavby. Předností žlabů Magic® je také nezvykle rychlá montáž, kterou umožňují integrované bezšroubové podélné spoje kabelových žlabů. Minimalizují časové nároky montáže, což je důležité zejména při rekonstrukcích, kdy se mohou montážní práce provádět jen po omezený časový úsek, případně pouze v noci.
V technologických tunelech, budovaných zpravidla souběžně s průjezdnými částmi automobilových tunelů, lze s výhodou využít kabelové žebříky OBO LG… v nerez nebo pozinkovaném provedení (obr. 4). Nicméně v těchto případech postačují z korozního hlediska zpravidla pozinkované ocelové trasy, jejichž ochranná zinková vrstva může být, oproti požadavkům norem, navýšena na cca 80 µm zinku.
Všechny tyto kabelové nosné systémy optimálně doplňují společně odbočné instalační krabice s funkčností za požáru typové řady FireBox T (obr. 2). Volba materiálu krabic a jejich kabelových průchodů zaručuje vysokou korozní odolnost při stupni krytí IP65, díky čemuž je lze bez potřeby jakýchkoliv doplňkových opatření používat bez problémů i ve specifických podmínkách automobilových tunelů.
Bezpečnost i v případě poruchy
Řada systémů OBO používaných v automobilových tunelech je také klasifikována v oblasti zachování funkčnosti kabelových tras za požáru. Patří mezi ně právě i žlaby OBO RKS-Magic® a kabelové žebříky řady LG…, a to s klasifikací doby odolnosti až 90 nebo dokonce 120 minut, v závislosti na použitém požárním scénáři a vlastnostech uložených kabelů. Klasifikace je přitom k dispozici podle národních předpisů hned několika různých zemí, včetně normy ČSN 73 0895, platné v České republice (P90-R).
Do takovýchto kabelových nosných systémů OBO lze tedy spolehlivě ukládat vedení pro napájení běžného i nouzového osvětlení, dopravní a komunikační techniky, požárních poplachových systémů, zásobování požární vodou, standardního a požárního větrání a dalších systémů.
Kabelové nosné systémy s funkčností za požáru ale nejsou jediným výrobkovým segmentem od OBO Bettermann pro automobilové tunely. Stejně tak lze spolehlivost elektrotechnických a elektronických tunelových zařízení zvýšit například instalací inteligentních systémů OBO vnější i vnitřní ochrany bleskem a přepětím nebo využitím dalších vysoce jakostních prvků pro strukturované ukládání kabelů a vedení kabelových tras.
Technická podpora
Společnost OBO Bettermann vybavuje každý rok řadu evropských silničních tunelů ověřenými elektroinstalační systémy, splňujícími veškeré standardy pro tuto oblast. Její výrobky plní i v takto drsných podmínkách spolehlivě svou funkci, včetně zajištění důležitých úkolů v případě nebezpečí.
Díky tomu mají techničtí specialisté OBO z této oblasti celou řadu dlouholetých zkušeností, které přenášejí do svého odborného poradenství. V případě zájmu pak mohou ze systémů značky OBO navrhnout ucelená řešení, respektující specifika jednotlivých tunelových částí.
Více informací naleznete na www.obo.cz