Projektování snímačů z pohledu návrhu výrobního systému

Typografie
  • Nejmenší Malé Střední Velké Největší
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Neváhejte využít moderní způsoby návrhu výrobního systému včetně snímačů a akčních členů pomocí softwarového nástroje společnosti Siemens Tecnomatix Plant Simulation, ve kterém zpracujete digitální 2D/3D model a na něm simulujete jednotlivé varianty řešení.

Digitální model využijete i pro tzv. virtuální zprovoznění, při kterém propojíte model s vývojovým prostředím Siemens TIA Portal a v předstihu odhalíte chyby, které vznikají při projektování výrobního systému a při zpracování aplikačního software pro systém řízení. Cílem není snímač, ale funkční zařízení.

Projektanti výrobních systémů často zvažují typ dopravníku, zda-li vyhoví dopravník s prokluzem polotovaru na zarážce (typ a), dlouhý dopravník bez prokluzu s jedním pohonem a se dvěma snímači na začátku a konci (typ b), anebo sestava krátkých dopravníků, co dopravník, to pohon a jedno čidlo na konci (typ c).
Dlouhý dopravník s jedním pohonem dobře vyhoví všude tam, kde slouží jako buffer, na kterém se vytváří od snímače na vstupu dávka pomocí softwarové akumulace (b), například před vstupem do pece, jako pracoviště oprav či jako pracoviště kontroly jakosti.
Sestava krátkých dopravníků (c), sloužící například jako buffer před výrobní operací, má větší akumulační kapacitu, počítačovou simulací lze najít optimální počet sekcí pro očekávanou produkci a čas výrobní operace. Čím delší výrobní operace a čím vyšší podíl daného ID ve výrobním mixu, tím větší nároky na tento buffer jsou.

projektovani snimacu 2020 1
Na vzorovém příkladu si ukážeme, jak lze postupovat při návrhu dopravníkového systému, který na vstupu automaticky identifikuje polotovar, poté rozřaďuje z páteřní větve podle atributu BARVA (ve skutečnosti to bude ID polotovaru, který přečte čtečka čárového kódu nebo čtecí hlava RFID) na odpovídající dopravníkovou odbočku k výrobnímu stroji. Simulací lze testovat průchodnost výrobního systému pro různou procentuální úspěšnost identifikace polotovaru, dále lze testovat optimální místo identifikace nebo je možné vybrat vhodný typ dopravníku pro každou dopravníkovou odbočku.
Automatická identifikace polotovarů probíhá na páteřní větvi; v případě neúspěšné identifikace je polotovar ihned odkloněn a vrací se krátkou pomocnou větví k opětovné identifikaci.
Pokud se ani podruhé identifikace nepodaří, je polotovar směřován na dlouhou pomocnou větev s ruční identifikací.
Pracoviště Ruční identifikace nemá stálou obsluhu a je v provozu jen nárazově. Předchozí dopravník má softwarovou akumulaci, při zaplnění větším než 10 ks je pracoviště Ruční identifikace aktivováno a buffer se vyprázdní. Klesne-li zaplnění pod 2 ks, vrátí se akumulace a obsluha může přejít na jiné pracoviště.

projektovani snimacu 2020 2
V předstihu lze na digitálním modelu ověřit a optimalizovat umístění a délku krátké a dlouhé pomocné větve, která slouží nejen pro neidentifikované polotovary, ale také v případě, kdy buffery před výrobními operacemi nejsou schopny přijmout další polotovar. Na modelu je možné simulovat chybovost čtení 0-100%, je možné simulovat procentuální podíl jednotlivých ID v produkčním mixu a zjistit, s jakou procentuální (ne)spolehlivostí automatické identifikace se výrobní systém umí vypořádat.
Která varianta je vhodná pro váš konkrétní výrobní systém? Máte-li zájem o danou problematiku, více najdete na našich aktualizovaných webových stránkách v sekci Počítačová simulace.
Identifikace polotovarů je většinou řešena pomocí čárových 1D/2D kódů, dále pomocí RFID techniky v pásmu HF na krátkou vzdálenost a v pásmu UHF na vzdálenost až 8 metrů. Nejnovější produkty umožňují komunikaci PROFINET, Ethernet/IP, XML nebo OPC UA.

projektovani snimacu 2020 3
S nastupující digitalizací a konceptem digitální továrny roste význam průmyslové lokalizace RTLS nebo-li sledování cílů (přípravky, AGV, transportní koše aj.) v reálném čase. Bezdrátová lokální širokopásmová komunikace UWB (šířka pásma 500 MHz při frekvenčním rozsahu 3-7 GHz) pracuje s nízkou úrovní vyzařované energie, což výrazně snižuje riziko interference s ostatními používanými bezdrátovými komunikacemi. Výsledkem je extrémní přesnost řádově v nízkých desítkách centimetrů. Data získaná sledováním cílů pomáhají odhalit úzká místa a výrobu optimalizovat.
Společnost Taurid Ostrava s.r.o. je členem partnerského programu společnosti SIEMENS (Solution Partner) pro oblast Identifikace & Lokalizace.
Máte-li zájem o danou problematiku, více najdete na našich aktualizovaných webových stránkách v sekci Identifikace RFID a lokalizace RTLS.

Taurid Ostrava s.r.o.
Starobělská 3040/56, 700 30 Ostrava
Tel.: +420 599 507 800
E-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
www.taurid.cz

Bezplatný odběr časopisu

Chcete odebírat časopis ElektroPrůmysl.cz zdarma? Napište Vaše jméno a e-mail, poté klikněte na tlačítko odebírat.

Časopis vychází 1x měsíčně.

Aktuální číslo časopisu

ElektroPrumysl

ElektroPrůmysl.cz, duben 2024

Číslo je zaměřené na kvalitu elektrické energie, energetiku, elektromobilitu a alternativní zdroje energie.

Zajímavé odkazy

Nový design vypínačů a zásuvek si elektrikáři hned oblíbili! Zaujal je novými matnými barvami, plochým tvarem a také dobrou cenou. Třešničkou na dortu je ovládání mobilem.
Inspekční minikamera s bezdrátovým přenosem obrazu První inspekční minikameru na světě, která využívá k přenosu obrazu vestavěný wi-fi hotspot pro pohodlné a bezpečné inspekce i těch nejnepřístupnějších míst.
Vyhrajte termokamery Hikmicro nebo multimetry Fluke! Odpovězte na jednoduchou otázku a vyhrajte grafický multimetr Fluke 289 nebo špičkovou termokameru Hikmicro B20. Vstupenku na Amper 2024 obdrží každý.
Schneider Electric | Vezměme to prakticky! EcoStruxure Power Design – NOVINKY | Nejširší nabídka 3f UPS na trhu |Spínací, jistící a ochranné přístroje | VN rozváděče bez plynu SF6 | EcoStruxure for eMobility – nabíjecí stanice | Jak jednoduše vybrat správný 3f zdroj UPS

Najdete nás na Facebooku