První zmínky o automaticky řízených vozících (AGV – automated guided vehicles) spadají do druhé poloviny minulého století. Poprvé jsme se setkali s tímto pojmem cca před 20 léty.
Tehdy jsme simulovali transport vanové mořící linky v simulačním nástroji původně americké provenience, kde bylo možné definovat objekt AGV. Doba pokročila a automaticky řízené vozíky jsou čím dál tím častěji dimenzovány jako náhrada jiných, tradičních transportních systémů (dopravníky) popř. obslužného personálu.
Pro dimenzování transportního systému složitých výrobních systémů využíváme softwarový nástroj Tecnomatix Plant Simulation od společnosti Siemens. Z nabídky předdefinovaných objektů lze vybrat objekt Transporter, viz obrázek 1. Ten může jezdit po předdefinovaných trasách (track) a lze mu nastavit: rozměry, rychlost, zrychlení, fungování ve vláčku, maximální kapacitu nákladu, (automatické) řízení, poruchy, baterii vozíčku a další.
Na první pohled se může zdát, že je to vše zbytečně složité pro tento relativně univerzální způsob dopravy. Je však třeba dodržovat určité zásady, například není vhodné míchat do jednoho společného koridoru pohyb osob a průjezd AGV. AGV jsou sice vybaveny bezpečnostními prvky, ale překážky výrazně zpomalují pohyb, dochází k prodlevám a nedodržení projektovaného časového snímku. Jmenovitá rychlost AGV není garantována vždy, je-li vyžadováno přesné zajíždění do úzkého prostoru, je z pochopitelných důvodů rychlost snížena, stejně jako když autem zajíždíme do úzké garáže anebo do úzké uličky v historickém centru města.
Vyjma toho je potřeba řešit možné vyhýbání, i to, zda bude AGV nasazeno flexibilně na dráhu, která si vyžádá posílení transportu nebo bude plnit úkoly jen na jedné přiřazené dráze. Pokud vše výše je rozhodnuto, stále je potřeba myslet na obsloužení pracovišť a celkovou kapacitu výroby. Právě proto je tak vhodné, aby nasazení AGV předcházela pečlivá analýza a počítačová simulace, která ověří minimální počet AGV pro obsloužení pracovišť, potvrdí zvolenou strategii transportu - jestli stačí pouze jedna dráha bez možnosti předjíždění (objetí stanoviště nakládky, vykládky), jestli bude dráha obousměrná aj.
Zajímavým příkladem simulace s využitím AGV je podvěsná doprava expedičního skladu s výhybkami (viz obrázek 1), na které se pohybují autonomní vozíčky. Návrh podvěsné dopravy expedičního skladu nebyl v dané době počítačově simulován na digitálním modelu a optimalizován. Logistická vrstva aplikačního software je řešena v PLC. S požadavkem na optimalizaci procesu expedice se nabízí využití softwarového nástroje.
Nicméně i u velmi jednoduché dráhy viz obrázek 2, můžeme sledovat markantní rozdíl mezi počtem AGV a časem, kdy jsou stanoviště nečinná. Počítačová simulace může výrazně zjednodušit dimenzování podobného systému, ověřit potřebný počet vozíků anebo vhodný způsob řízení a pohybu na pojezdové dráze.
Taurid Ostrava s.r.o.
Starobělská 3040/56, 700 30 Ostrava
Tel.: +420 599 507 800
E-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
www.taurid.cz