ID karty pomáhají snižovat výskyt manuálních chyb ve výrobě

Typografie
  • Nejmenší Malé Střední Velké Největší
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Digitalizace výrobních zařízení v automobilovém průmyslu pokračuje rychlým tempem. Inovativní automatizační systémy, informační technologie a digitální nástroje jsou na denním pořádku i v bratislavském závodě koncernu Volkswagen Slovakia.

Jedná se o jediný spolehlivý způsob, jak zvládnout rostoucí komplexnost výrobních procesů,“ uvádí Jozef Schmidt, manažer pro plánování automatizace a digitalizace společnosti Volkswagen Slovakia. Například v lakovně využívají centrálně řízený přístupový RFID systém se čtečkou SIMATIC RF1070R, který zajistí bezproblémové pokračování výroby po opravách nebo údržbě.

Audi, Porsche, Škoda, Volkswagen: závod Volkswagen Slovakia v Bratislavě je jediná továrna na světě, kde se vyrábějí čtyři automobilové značky pod jednou střechou. Z výrobního pásu zde každoročně sjede více než 300 tisíc vozidel, včetně výkonného Porsche Cayenne nebo energeticky účinného Volkswagenu e­up! Elektrické a hybridní vozy aktuálně tvoří přes čtvrtinu výroby. Jednotlivé automobily se vyrábějí přesně podle specifikací zákazníka.
Flexibilní výrobní procesy jsou proto v Bratislavě na denním pořádku.

Oceněná výroba

I to byl jeden z důvodů, proč bratislavský závod Volkswagen Slovakia získal v roce 2020 nejvyšší ocenění v evropské soutěži „Továrna roku“ (Factory of the Year). Porotu zaujal nejen způsob, jakým se zde podařilo propojit ziskovost, kvalitu a digitalizaci všech procesů, ale i strategie, kterou továrna hodlá naplňovat do budoucna.
Jedním z faktorů, které přispěly k vítězství, byl i nový identifikační systém pro zaměstnance lakovny. Umožňuje kdykoli zpětně vysledovat případné zásahy do výrobních procesů. To je v bratislavském závodě důležité zejména proto, že se zde vyrábí mnoho různých druhů karoserií.
Pokud například systém očekává, že má proběhnout lakování vozu Audi Q8, ale místo něj se do dopravníku dostane kompaktní varianta, může to způsobit dost nákladné povrchové vady nebo dokonce značně poškodit karoserii a výrobní roboty,“ vysvětluje Jozef Kopunec, vedoucí údržby lakovny společnosti Volkswagen Slovakia.

id karty 2024 1

Maximální soustředění

Vysoké riziko záměny může nastat například po údržbě nebo opravách. Je to proto, že zatímco všechny procesy lakování v běžném provozu jsou od začátku až do konce plně automatizované, vyžaduje údržba a opravy ruční zásah.
Pracovníci musí ze systému vyjmout karoserie a skidy, aby mohli provést údržbu nebo opravu, a po dokončení prací je musí vrátit zpátky do výrobní linky a uvést příslušné identifikační údaje vozidla. To vyžaduje vysokou míru soustředění a zároveň přináší možnost vzniku chyb. „Přehozené číslice, nadbytečná identifikační čísla vozidel nebo zadání špatné počáteční polohy, to vše jsou lidské chyby, ke kterým může při opětovném vkládání skidů dojít,“ uvádí J. Kopunec.
Doposud bylo velmi obtížné příčiny těchto problémů vysledovat. Jozef Schmidt tento problém shrnul následovně: „Věděli jsme, co se pokazilo, ale nevěděli jsme proč.“ Když se měl v roce 2018 modernizovat stárnoucí systém řízení procesů v lakovně, podnikl závod přímé kroky, aby tento problém vyřešil, a zavedl nový digitální systém identifikace zaměstnanců. Potřebné komponenty dodala společnost Siemens. Základem optimálně vyladěných konceptů řízení přístupu je čtečka SIMATIC RF1070R, která ve spojení se softwarem PM-LOGON umožňuje snadno dohledat konkrétní informace a pokyny uživatelů.
Systém jsme museli mírně upravit, aby vyhovoval našim specifickým požadavkům,“ dodává J. Schmidt. Důvodem bylo, že podle původně prezentovaného standardního řešení se pracovníci měli identifikovat pomocí samostatného RFID transpondéru.
Volkswagen Slovakia však chtěl k identifikaci využít stávající zaměstnanecké ID karty. Zde však nastal menší problém, jelikož žádný z 16 různých protokolů čtečky SIMATIC RF1070R nevyhovoval potřebám závodu Volkswagen Slovakia. „Nic z toho však Siemens neodradilo, a celé řešení rychle přizpůsobil našim požadavkům,“ pochvaluje si oblastní manažer Volkswagen Slovakia pro plánování automatizace a digitalizace flexibilitu společnosti Siemens.

id karty 2024 3

Transparentní řízení přístupu

Základem účinného elektronického řízení přístupu v továrně Volkswagen Slovakia je dnes RFID řešení SIMATIC RF1070R, které je zároveň spolehlivým nástrojem pro eliminaci možných příčin chyb. K identifikaci se používají stávající ID karty zaměstnanců. „Tento přístup zvyšuje optimálnost řešení pro uživatele a snižuje náklady,“ přidává J. Schmidt dvě důležité výhody. Centralizovaná správa uživatelů navíc umožňuje snadnou výměnu ztracených ID karet.
Pracovníci lakovny v továrně Volkswagen Slovakia, kteří chtějí do výrobního procesu zasáhnout pomocí jednoho ze zhruba 140 čtecích bodů systému pro řízení procesů, jsou povinni se přihlásit pomocí zaměstnanecké ID karty, která obsahuje RFID čip s uloženými matričními daty a autorizacemi zaměstnance. „Jsme tak vždy schopni dohledat, kdo změnil jaké parametry a kdy,“ dodal vedoucí údržby lakovny Jozef Kopunec.
To je klíčové pro zjištění problémů a co nejrychlejší zavedení vhodných protiopatření. „V kombinaci s dalšími komponenty pro spolehlivou identifikaci vozidel jsme byli schopni eliminovat prakticky všechny lidské chyby během výrobního procesu,“ říká J. Kopunec. Od uvedení řešení do provozu nedošlo k žádnému nadbytečnému zadávání dat ani k neplánovanému zastavení procesu lakování kvůli chybně zadaným údajům.

Vyšší smysl odpovědnosti

Josef Schmidt poukazuje i na evidentní úspěch řešení: „Zaměstnanci si jsou teď mnohem více vědomi vlastní odpovědnosti, což nám umožňuje zaměřit povinné doškolovací kurzy na konkrétní otázky.“ Díky RFID řešení je možné snadno zpětně dohledat i zásahy externích pracovníků. Dodavatelé a subdodavatelé, kteří požadují přístup do výrobních systémů Volkswagenu pro účely údržby či jiných prací, obdrží dočasnou kartu s potřebnou autorizací. Tím jsou zajištěny optimální podmínky pro bezproblémový chod jednotlivých procesů v lakovně i do budoucna.

id karty 2024 2

Oceněná výroba automobilů

Slovensko je učebnicovým příkladem výrobního průmyslu: v této středoevropské zemi se vyrobí na hlavu více automobilů než kdekoli jinde. Z výrobní linky zde ročně sjede na jeden milion vozů, a většina z nich pochází ze závodů Volkswagen Slovakia v Bratislavě. Kromě kompaktních a luxusních vozidel, jako je Porsche Cayenne, Volkswagen Touareg nebo Audi Q7 a Q8, vyrábějí továrny Volkswagen Slovakia v Bratislavě, Martině a Stupavě i převodovky, převodovkové díly, podvozky a další výrobní vybavení. Volkswagen Slovakia je základním kamenem slovenského vývozu a jedním z největších privátních zaměstnavatelů na Slovensku. Bezproblémový chod výroby ve třech závodech zde zajišťuje přes 11.500 zaměstnanců. Bratislavská továrna získala v roce 2020 titul „Továrna roku“ a (již po druhé v řadě) ocenění „Transformátor roku“ (Transformer of the Year), a to především díky kvalitním, efektivním a progresivním procesům.

Výhody řešení

  • Rychlá identifikace chyb umožňuje včasné zavádění protiopatření
  • Pracovníci údržby mají vyšší smysl pro odpovědnost
  • Využití stávajících ID karet zvyšuje míru uživatelského přístupu a snižuje náklady
  • Centrální správa autorizací usnadňuje administrativu

Více informací o průmyslové identifikaci a lokalizaci naleznete na: siemens.cz/ident
Kontaktní osoba: Miloslav Kroupa
E-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Bezplatný odběr časopisu

Chcete odebírat časopis ElektroPrůmysl.cz zdarma? Napište Vaše jméno a e-mail, poté klikněte na tlačítko odebírat.

Časopis vychází 1x měsíčně.

Aktuální číslo časopisu

ElektroPrumysl

ElektroPrůmysl.cz, únor 2024

Číslo je zaměřené na osvětlovací techniku, nouzové osvětlení, software v automatizační technice, elektrotechnice a energetice.

Zajímavé odkazy

Panasonic - Přesná detekce laserovým měřicím senzorem HG-F Dosah až 3 metry, robustní hliníkové pouzdro a snadné nastavení. Miniaturními rozměry 20 x 44 x 25 mm a krytí IP67 včetně digitálního displeje.
Schneider Electric | Vezměme to prakticky! EcoStruxure Power Design – NOVINKY | Nejširší nabídka 3f UPS na trhu |Spínací, jistící a ochranné přístroje | VN rozváděče bez plynu SF6 | EcoStruxure for eMobility – nabíjecí stanice | Jak jednoduše vybrat správný 3f zdroj UPS
Inspekční minikamera s bezdrátovým přenosem obrazu První inspekční minikameru na světě, která využívá k přenosu obrazu vestavěný wi-fi hotspot pro pohodlné a bezpečné inspekce i těch nejnepřístupnějších míst.
Z elektrárny rovnou do vaší firmy Rezervujte si dodávku elektřiny přímo v elektrárně. Výhodná nabídka elektřiny pro velkoodběratele přímo od výrobce.

Najdete nás na Facebooku