Funkce zajišťované u režimů nabíjení elektromobilů

Typografie
  • Nejmenší Malé Střední Velké Největší
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jsou čtyři možné režimy nabíjení, jak je uvedeno dále. Pro všechny režimy nabíjení musí být požadován proudový chránič s charakteristikami, které jsou minimálně ekvivalentního typu A ve spojení s nadproudovou ochranou.

Elektrická vozidla užívající režim nabíjení 1 a 2 v souladu s definicí v ČSN EN 61851, mohou být připojeny a napájeny z běžných zásuvek. Elektrická vozidla užívající režim nabíjení 3 a 4 dle ČSN EN 61851, vyžadují nabíjení s podporou kontrolních a komunikačních obvodů.

Funkce u režimů nabíjení 2, 3 a 4

Napájecí zařízení samostatně nebo společný systém napájecího zařízení a vozidla musí zajišťovat tyto níže uvedené funkce:

  • ověření správného připojení vozidla;
  • trvalou kontrolu spojitosti vodiče ochranného uzemnění;
  • připojení systému k napájení;
  • odpojení systému od napájení.

Pro řídicí funkce může být použit řídicí vodič se signálem s PWM (pulzně šířková modulace), nebo jakýkoliv jiný způsob bez PWM, který poskytuje stejné výsledky. Specifická komunikace a funkce u režimu nabíjení 4 jsou popsány v ČSN EN 61851-23.
Některé z těchto funkcí mohou také existovat u režimu nabíjení 1.

rezimy nabijeni 2016

Volitelné funkce u režimů nabíjení 2, 3 a 4

Napájecí zařízení samostatně nebo společný systém napájecího zařízení a vozidla má zajišťovat tyto níže uvedené funkce:

  • volbu rychlosti nabíjení;
  • určení požadavků na odvětrání prostoru pro nabíjení;
  • detekci/nastavení zatěžovacího proudu napájecího zařízení, který je k dispozici v reálném čase;
  • zajištění/uvolnění zásuvkového spojení;
  • řízení obousměrného toku energie do vozidla a z vozidla. Mohou být zajištěny jiné přídavné funkce.

V blokovacím systému zajišťovací funkce mohou být zabudovány funkce zabraňující neúmyslnému odpojení živých častí. Funkce pro volbu rychlosti nabíjení je povinná pro řídicí funkce používající signály PWM. Opět, některé z těchto funkcí mohou také existovat u režimu nabíjení 1.

Podrobný popis funkcí u režimů nabíjení 2, 3 a 4

Ověření správného připojení vozidla
Napájecí zařízení musí být schopné zjistit, zda je vozidlová nástrčka správně zasunuta do vozidlové přívodky a zda je správně připojena k napájecímu zařízení.
Pohyb vozidla vlastním hnacím systémem nesmí být možný, pokud je vozidlo fyzicky připojeno k napájecímu zařízení, jak je požadováno v ISO 6469-2.

Trvalá kontrola spojitosti ochranného uzemnění
Spojitost uzemnění zařízení mezi napájecím zařízením a vozidlem musí být trvale ověřována.

Připojení systému k napájení
K napájení systému nesmí dojít, dokud není správně zajištěna řídicí funkce mezi napájecím zařízením a vozidlem. Napájení může být také podmíněno splněním dalších podmínek.

Odpojení systému od napájení
Je-li řídicí funkce přerušena, musí být přerušeno napájení kabelové sestavy, ale řídicí obvod může zůstat pod napětím.

Podrobný popis volitelných funkcí

Určení požadavků na větrání během nabíjení
Pokud je při nabíjení požadováno přídavné větrání, smí být nabíjení dovoleno pouze tehdy, je-li takové větrání zajištěno.

Detekce/nastavení zatěžovacího proudu napájecího zařízení elektrického vozidla, který je k dispozici v reálném čase
Musí být použity prostředky zajišťující, že při dané rychlosti nabíjení nedojde k překročení maximální hodnoty zatěžovacího proudu napájecího zařízení a jeho napájecího systému, která je k dispozici v reálném čase.

Zajištění/uvolnění zásuvkového spojení
Musí být použity mechanické prostředky pro zajištění/uvolnění zásuvkového spojení.

Volba rychlosti nabíjení
Musí být použity ruční nebo automatické prostředky zajišťující, že při dané rychlosti nabíjení nedojde k překročení jmenovité proudové kapacity střídavé napájecí sítě (rozvodné sítě), ani proudové zatížitelnosti vozidla nebo baterie.

Podrobný popis volitelných funkcí u režimů nabíjení 3
Obousměrný tok energie vyžaduje přídavné řídicí funkce.

Podrobný popis řídicí funkce

U režimů nabíjení 2, 3 a 4 je řídicí funkce povinná. Řídicí funkce musí být schopna plnit minimálně povinné funkce, může být schopná plnit volitelné funkce a může přispívat k jiným funkcím.

Sériová datová komunikace

Použitelnost sériové datové komunikace je pro všechny režimy nabíjení stanovena takto: U režimů nabíjení 1, 2 a 3 je sériová datová komunikace volitelná.
U režimu nabíjení 4 musí být sériová výměna dat zajištěna, aby mohlo vozidlo řídit externí nabíječku, pokud se nejedná o přiřazené externí nabíječky.

Bezplatný odběr časopisu

Chcete odebírat časopis ElektroPrůmysl.cz zdarma? Napište Vaše jméno a e-mail, poté klikněte na tlačítko odebírat.

Časopis vychází 1x měsíčně.

Aktuální číslo časopisu

ElektroPrumysl

ElektroPrůmysl.cz, duben 2024

Číslo je zaměřené na kvalitu elektrické energie, energetiku, elektromobilitu a alternativní zdroje energie.

Zajímavé odkazy

Vyhrajte termokamery Hikmicro nebo multimetry Fluke! Odpovězte na jednoduchou otázku a vyhrajte grafický multimetr Fluke 289 nebo špičkovou termokameru Hikmicro B20. Vstupenku na Amper 2024 obdrží každý.
Inspekční minikamera s bezdrátovým přenosem obrazu První inspekční minikameru na světě, která využívá k přenosu obrazu vestavěný wi-fi hotspot pro pohodlné a bezpečné inspekce i těch nejnepřístupnějších míst.
Schneider Electric | Vezměme to prakticky! EcoStruxure Power Design – NOVINKY | Nejširší nabídka 3f UPS na trhu |Spínací, jistící a ochranné přístroje | VN rozváděče bez plynu SF6 | EcoStruxure for eMobility – nabíjecí stanice | Jak jednoduše vybrat správný 3f zdroj UPS
Nový design vypínačů a zásuvek si elektrikáři hned oblíbili! Zaujal je novými matnými barvami, plochým tvarem a také dobrou cenou. Třešničkou na dortu je ovládání mobilem.

Najdete nás na Facebooku