ElektroPrůmysl.cz, září 2023

ElektroPrůmysl.cz AUTOMATIZACE, ŘÍZENÍ A REGULACE 136 | září 2023 pobočce v ČR, tak v centrále v Rakousku, aby došlo k úspěšnému nasazení v požadovaném termínu,“ opakuje na závěr Šmidtmajer klíčové body spolupráce s B&R. Data dílčích technologií stavby z jednoho místa V rámci tramvajové dopravy v Brně se na komponenty B&R mohou cestující spolehnout i při řízení vzduchotechniky a dalších technologických prvků stavby. V této části dodávku řídila společnost Synerga a. s., která má dlouholeté zkušenosti s projektováním, realizacemi a provozováním technických zařízení budov. „Řídicí systém tramvajového tunelu v akci prodloužení z Osové ke Kampusu v Bohunicích slouží k předávání dat a vzájemné komunikaci mezi jednotlivými technologickými subsystémy stavby. Dále k ukládání těchto dat do databáze k dalšímu zpracování a jejich vizualizaci na dohledová pracoviště,“ vysvětluje David Hruška, který v roli projektového manažera zastupoval společnost Synerga coby dodavatele slaboproudých technologií. V praxi pak tato data či stavy systém programově zpracovává, na základě algoritmů či scénářů parametrizuje a řídí vybrané funkce jednotlivých technologií stavby. Některé povely, parametry a scénáře jsou zcela automatizované, jiné musí být potvrzovány, případně zadávány odpovědným pracovníkem, dispečerem. „Některé povely a parametry jsou zcela na rozhodnutí dispečera. Systém slouží k přenosu takového povelu, parametru. Systém může v rámci své konfigurace upozornit dispečera na nepovolený pokyn, povel,“ dodává Hruška, jenž rozsah díla zná i z pozice roli projektanta, který jako přímý dodavatel pro společnost Metroprojekt a.s. dodával realizační projektovou dokumentaci k objektům Řízení vlakové cesty a ovládání EOV, Řídící systém v tunelu a Informační systém pro cestující. Vizualizace všech funkčních bloků a technologií je prováděna prostřednictvím SCADA systému a dispečeři mají všechna data nebo možnosti okamžitě k dispozici v jednotném prostředí s optimálním přístupem. Celý řídicí systém byl sestaven jako redundantní. Ve spolupráci se společností B&R byly tedy instalovány redundantní PLC, kdy je při poruše vadné PLC automaticky nahrazeno druhým kusem. Dále je díky kruhové topologii redundantní i datové spojení. Při přerušení kabelu se datové spojení nahrazuje takzvaně z druhé strany po kruhu. „Toto řešení vychází z požadavků standardů kladených na technologické vybavení v tunelech dopravních staveb, zejména TP 98. Vlastní redundantní PLC jsou z důvodu bezpečnosti umístěna v požárně oddělených úsecích. Obsluha jednotlivých subsystémů je prováděna prostřednictvím podstanic řídicího systému umístěných podle topologického schématu,“ dodává za technické řešení ze strany B&R Bohuslav Přibyl a připomíná, že i díky tomu lze splňovat bezpečnost na požadované úrovni SIL a certifikace. „Spolupráce s B&R byla na tomto projektu ukázková. Firma kooperovala již při návrhu systému a v průběhu programování a oživování byla poskytnutá příkladná technická podpora,“ uzavírá Hruška hodnocením spolupráce firem Synerga a B&R. B+R automatizace, spol. s r.o. Stránského 39, 616 00 Brno Tel.: +420 541 4203 11 E-mail: office.cz@br-automation.com www.br-automation.com/cs Obr. 4 Tramvajový tunel

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=