ElektroPrůmysl.cz, září 2023

ElektroPrůmysl.cz AUTOMATIZACE, ŘÍZENÍ A REGULACE září 2023 | 135 SKILLIn M&P, základní požadavky, které jej vedly k výběru společnosti B&R. Na spolupráci oceňuje nejen dostupnost podpory přímo v Brně, ale i dlouholeté dobré zkušenosti z dřívějších projektů. Vizualizace i bezpečnostní záležitosti se tvořily v nástroji Automation Studio od B&R. Pro komunikaci s nadřazenými systémy bylo použito OPC UA. Systém se skládá také z několika safety PLC navzájem komunikovaných mezi sebou se zabezpečenou optickou linkou s kruhovou redundancí. „Propojení bezpečnosti, komunikace, vizualizace a řízení do jednoho systému. Zároveň bylo vše programované z jednoho programovacího prostředí,“ hodnotí Bohuslav Přibyl odpovědný za technická řešení a prodej v B&R parametry řídicího systému po dokončení, které v realizaci zákazník nejvíce vyzdvihoval. Samotní technici firmy B&R byli v tunelech přítomni fyzicky, stejně jako při konzultacích již v přípravné fázi realizace. Ostatně standardně jsou všechny dodávky technologií podpořeny jak konzultacemi, tak i případnou nabídkou pomoci s programováním. „Podobné typy projektů sice zatím nejsou přehnaně zahlceny konkrétními normami, ale hodně jsme se věnovali reakčním časům, odezvám apod. Pro systém jsou dané časové relace, do nichž se musí vlézt, jinak by nic nefungovalo,“ popisuje úskalí realizace Martin Kuna, Sales manager pro OEM v B&R. Samotný první tunel v části Bohunice je oproti Žabovřeskému složitější. Nacházejí se tam totiž zastávky a křížení. Zadavatel v těchto případech chtěl, aby se zabezpečení nenacházelo jen v tunelu, ale aby se rozšířilo i na přilehlé uzly, které jsou na obou stranách tunelu. Z jedné strany tramvaj přijíždí a má možnost pokračovat po hlavní trati, nebo vjet do tunelu. Na konci je zastávka, konečná stanice, a obratiště tramvají, které přijíždějí po jedné koleji a musejí odjíždět po druhé. Celý tento uzel musí být rovněž zabezpečený na úroveň bezpečnosti SIL3. „Specifický je tento projekt tím, že obdobné dílo nikde v ČR zatím nebylo realizované. Při této první instalaci v ČR jsme stáli před spoustou nových výzev,“ připomíná také Petr Šmidtmajer, druhý majitel a jednatel společnosti SKILLIn M&P s. r. o. Normy se v tomto projektu hodně prolínají s těmi v automobilové dopravě či dopravě na pozemních komunikacích, také se železniční dopravou, takže bylo třeba brát v potaz i určená technická zařízení jako kolejová doprava či trakční vedení. Řešení se tak navrhovalo takzvaně na klíč. „Vybrali jsme si technologii B&R pro tento projekt, protože jsme věděli, že potřebujeme spolehlivou technologii a je zapotřebí zabezpečit a vyměňovat bezpečnostní informace mezi jednotlivými uzly. Důvody jsme zmínili dříve, oceňujeme ovšem i technickou skladbu technologie, produktové portfolio atd. I pro B&R šlo o netypický projekt, kterému věnovali patřičnou dávku znalostí a úsilí jak na Obr. 2 Zobrazení prostoru sledovaného kamerou. Obr. 3 Topologické schéma zapojení kruhové redundance ve dvou smyčkách.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=