ElektroPrůmysl.cz, březen 2020

ElektroPrůmysl.cz LEGISLATIVA A NORMALIZACE 184 | březen 2020 Stát si posvítí na nelegální dovozy výrobků Státy Evropské unie trápí narůstající nelegální dovozy produktů ze zemí mimo EU, především z Číny. Stále více evropských spotřebitelů si přes e-shopy sídlící v asijských a jiných, tzv. třetích zemích (tj. zemích mimo EU), nakupuje elektroniku, baterie, pneumatiky a jiné výrobky, které si nechávají zasílat přímo domů. Na první pohled se to může zdát velmi výhodné, protože cena je často hodně zajímavá. Nicméně se zde naskýtá spousta "ale"… Petr Číhal, obchodní ředitel EKOLAMP s.r.o. Nízká cena je často vykoupena tím, že se jedná o produkty druhého, nebo dokonce třetího řádu. Výrobky jsou to často velmi ne- kvalitní a v řadě případů mohou obsahovat širokou škálu škodlivých látek či být jinak nebezpečné pro spotřebitele a životní pro- středí. Evropští a ostatní poctiví výrobci na- opak musí zajistit nejrůznější atesty a zkouš- ky či dokládat řadu potvrzení a homologací. Poctiví výrobci také ručí za kvalitu, poskytují garanci vrácení nefunkčního produktu a musí zajistit jak servis, tak následně ekolo- gickou likvidaci svých použitých výrobků. U zboží zakoupeného přes e-shopy, usaze- né například v Číně, je cenová úspora často dosažena tím, že takoví prodejci nic ze zde vyjmenovaného ani zdaleka nesplní. V ne- poslední řadě nejsou často za tyto výrobky ani odvedeny daně a povinné příspěvky na ekologickou recyklaci. Firmy a e-shopy z EU jsou naopak pod přísnou kontrolou a v drtivé většině splňu- jí všechny náležitosti. Problematické jsou zejména e-shopy usazené mimo EU, které u nás (a často ani v EU) nemají žádné po- bočky a jsou tedy prakticky nepostižitelné evropskými dozorovými orgány. Tento jev se anglicky nazývá„on-line free-riding“, což by se dalo přeložit do češtiny jako „povin- nostem se vyhýbající prodejci na interne- tu“, s trochou kreativity také jednodušeji „černí pasažéři“. Zkrátka „vykukové“, kteří spoléhají na to, že na ně česká či evropská ruka zákona tak daleko do zahraničí nedo- sáhne. V západních zemích EU už dosahuje míra on-line free-ridingu ze zemí mimo EU 5-10 % 1 všech výrobků uvedených na trh, a tento trend se pomalu přesouvá i k nám. Řada zákazníků těchto „černých pasažérů“ si často ani není vědoma, že by něco dělali špatně. Prostě kliknou na košík v nabídce a zboží jim jednoduše z Číny přijde až domů. Výsledkem on-line free-ridingu je pak následně také to, že na trhu vzrůstá objem odpadu (např. elektroodpadu, odpadních

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=