ElektroPrůmysl.cz, březen 2020

ElektroPrůmysl.cz LEGISLATIVA A NORMALIZACE březen 2020 | 185 Francii, Itálii, Litvě a dalších zemích) několik let platí pro poskytovatele online hazard- ních her. Ti provozovatelé on-line hazard- ních her, kteří nesplňují předepsané zákon- né podmínky, jsou jednoduše blokováni a jejich webové stránky se spotřebitelům ne- zobrazují. Samozřejmě blokace není natrva- lo. Povinnost zajistit blokaci ministerstvem určených stránek by měli podobně jako v případě hazardu jednotliví poskytovatelé připojení k internetu. Pokud by provozova- tel daného e-shopu doložil, že již splňuje zá- konné podmínky, byl by opět odblokován. Obdobný nápad měli i jiné členské země EU a to zejména Německo a Francie. Tyto dvě země připravují právní úpravu, která by měla vstoupit v platnost v polovině roku 2020. S nějakou právní úpravou, která by potírala on-line free-riding v ČR lze počítat nejdříve v roce 2021 a to v souvislosti s no- vými odpadovými zákony. EKOLAMP s.r.o. náměstí I. P. Pavlova 1789/5, 120 00 Praha Tel: +420 277 775 111 E-mail: info@ekolamp.cz www.ekolamp.cz baterií či odpadních obalů), za který nebyly řádně odvedeny příspěvky na ekologickou likvidaci a jeho sběr a recyklaci budoumuset nakonec zaplatit občané a firmy v České re- publice. Nejedná se o žádné malé částky, řá- dově to budou stovky milionů korun ročně. V celé EU se nyní řeší, jaká opatření za- vést, aby bylo tomuto on-line free-ridingu zamezeno. Nejčastěji zvažovaná možnost je přenést analogicky k odpovědnosti dis- tributora rovněž odpovědnost na dopravce výrobků, kteří je doručují konečným uži- vatelům. Samotní provozovatelé e-shopů, kteří nejsou fyzicky umístěni v České repub- lice (nebo EU), nejsou totiž nijak postižitelní českými orgány. Dopravci mohou svou pří- padnou odpovědnost za on-line free-ridery pokrýt úpravou podmínek, za kterých jim poskytují dopravní/poštovní služby. Toto opatření patří mezi řešení, jimiž se zabývá rovněž OECD. V jednom z posledních pracovníchmateriálů vzniklých na půdě této organizace je přitom autory studie doporu- čeno přenesení odpovědnosti na dopravce jako efektivní dlouhodobé opatření 2 . Tato studie zmiňuje, že takové opatření již je tes- továno v Belgii v rámci pilotního projektu. Jak autoři uvádějí, doručovatelské společ- nosti typu DHL, FedEx apod. jsou v dobré pozici pro to, aby plnily povinnosti on-line výrobců neusazených v dané zemi. Dopravci tuto nově stanovenou povinnost budou mít možnost reflektovat ve svých obchodních podmínkách, respektive při vyjednávání podmínek doručení s výrobcem tak, aby fi- nanční zátěž s tím spojenou přenesli v rámci smluvního vztahu na výrobce, respektive odesílatele. Tento postup navrhuje rovněž pracovní materiál OECD. S jiným návrhem, jak řešit on-line free- -riding, přišlo nedávno i české Ministerstvo životního prostředí. Tento návrh byl založen na myšlence, že webové stránky zahranič- ních e-shopů, které prodávají výrobky ne- splňující místní zákonné podmínky, budou pro ČR blokované. Obdobné ustanovení už v ČR (a např. v Belgii, Dánsku, Estonsku, 1 Studie OECD, www.oecd.org 2 Extended Producer Responsibility (EPR) and the Impact of Online Sales, viz str. 45,46 a 51, www.oecd-ilibrary.org

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=