ElektroPrůmysl.cz, září 2019

Elektro Průmysl .cz ENERGETIKA, TRANSFORMÁTORY, POHONY A MĚNIČE FREKVENCE září 2019 | 11 k otáčkám pohonu. Tyto střídavé moto- ry jsou bezkartáčové synchronní motory s permanentními magnety na rotoru a tří- fázovým vinutím ve statoru. Optimalizo- vaná koncepce motoru s použitím nových magnetických materiálů (neodym-železo- -bór) dovoluje až 5násobné momentové přetížení a motory vychází konstrukčně kratší oproti jiným typům. Krokové motory Podle konstrukčního provedení rotoru se krokové motory rozdělují do tří skupin: • krokové motory s pasivním rotorem mající vyjádřené póly (zuby) na statoru a rotoru, jsou označovány jako reakční nebo reluktanční využívající proměnlivou magnetickou vodivost, podmínkou funkce je rozdílný počet pólů na statoru a rotoru • krokové motory s aktivním rotorem, který obsahuje magneticky aktivní část, tj. budící vinutí nebo permanentní magnet, počet pólů rotoru a statoru je rozdílný; motory s permanentním magnetem udržují klidovou polohu, i když statorové vinutí je bez proudu • hybridní motory, slučující konstrukční řešení obou předchozích typů. Řízení krokových motorů rozeznáváme uni- polární a bipolární. Při unipolárním řízení krokového motoru se čtyřmi statorovými cívkami prochází v každém okamžiku proud jen jednou cívkou. Motor má menší odběr proudu a také nejmenší kroutící moment oproti bipolárnímu řízení. Při bipolárním ří- zení prochází proud dvěma protilehlými cív- kami. Tyto cívky jsou zapojeny tak, že mají navzájem opačně orientované magnetické pole. Motor v tomto režimu vyvozuje větší krouticí moment za cenu vyšší spotřeby proudu oproti zapojení unipolárnímu. Kro- kovémotory se řídí jednofázově nebo dvou- fázově. Při jednofázovém řízení generuje magnetické pole pouze jedna cívka (případ- ně dvojice cívek při bipolárním buzení). Při dvoufázovém řízení generují shodně orien- tovanémagnetické pole dvě sousední cívky. Počet poloh rotoru se zdvojnásobí, protože lze rotor natočit také do mezipoloh daných jednofázovým řízením. Řízení lze provádět s plným nebo polovičním krokem. Řízení s plným krokem odpovídá počtu pootočení za otáčku rovném počtu zubů statoru dané- ho motoru. Řízením s polovičním krokem dosáhneme dvojnásobné přesnosti. Krokové motory nejsou jen pro otáči- vý pohyb, ale také pro lineární posunutí. Lineární krokový motor využívá principu permanentně buzeného reluktančního krokového motoru. Stator je tvořen hrano- lem z nerezové oceli, ve kterém je vytvo- řena velmi přesná struktura zubů a mezer vyplněných polymerem. Povrch statoru je zabroušen. Stator tak vytváří současně vedení lineární osy a žádné další přídavné vedení není nutné. Běžec se pohybuje nad statorem na silně stlačeném tenkém vzdu- chovém polštáři, který vzniká rozvedením tlakového vzduchu do trysek po vnitřní ploše běžce a působí proti magnetické síle přitahující běžec ke statoru. Vypnutím pří- vodu vzduchu je běžec magneticky pevně přitažen ke statoru a motor tedy nepotře- buje žádnou přídavnou brzdu. V běžci jsou kromě rozvodu tlakového vzduchu zabu- dovány tři fáze vinutí motoru, které jsou vyvedeny na kovový konektor.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=