ElektroPrůmysl.cz, září 2019

Elektro Průmysl .cz ENERGETIKA, TRANSFORMÁTORY, POHONY A MĚNIČE FREKVENCE 10 | září 2019 častěji užívají stroje s kotvou nakrátko, kte- rá tento kluzný kontakt nemá. Otáčky asynchronního stroje lze řídit plynule změnou frekvence napájecího na- pětí užitím frekvenčních měničů, skokově přepínáním počtu pólů a řízením skluzu (odporem v rotoru u kroužkových motorů, napájením rotoru a impulsním napájením). Jednofázové komutátorové motory Jde o stejnosměrný motor připojený na jednofázovou síť. Pro trvalý chod musí být obvod statoru vyroben z izolovaných plechů a velkého počtu lamel (segmentů) na komutátoru. Komutace se u tohoto typu motoru zhoršuje, což nutí ke snížení mag- netického toku a snížení kmitočtu. Oproti synchronním a asynchronním motorům lze u těchto motorů měnit otáčky v širokých mezích. Nevýhodou je jiskření na kartáčích, což způsobuje jejich opotřebení. Komutá- torové motory velkých výkonů se používají jako trakční motory pro dráhové systémy. Komutátorové motory pro malé výko- ny lze použít také pro síť s 50 Hz. Jedná se o domácí spotřebiče (mixéry, fény, mlýnky, vysavače) a elektrické nářadí (ruční vrtačky a brusky apod.). Elektronicky komutované motory (EC motory) Motor s komutátoremmá nevýhodu v nut- nosti údržby komutátoru, což u EC moto- rů odpadá. U elektronicky komutovaného motoru (EC) je vyměněna funkce statoru a rotoru. Také se jim někdy říká stejnosměrné bezkartáčové motory. Rotor tvoří perma- nentní magnet a do vinutí statoru je při- váděno elektronicky komutované napětí s fází závislou na poloze rotoru. Při malých rozměrech dosahují tyto motory relativ- ně velkého výkonu a dynamiky, mají také tichý a plynulý chod. Rotor je tvořen per- manentnímmagnetem ze vzácných zemin. Pro snímání polohy rotoru se používají Hallovy sondy, které se připojují spolu s fá- zemi motoru k servozesilovači. Motory do- sahují velkých otáček při malém krouticím momentu. Pro dosažení vyššího krouticího momentu se používají čelní převodovky nebo planetové převodovky. Synchronní střídavé motory Synchronní motor pracuje pouze na syn- chronních otáčkách bez skluzu. Aby rotor sledoval otáčky točivého magnetického pole, musí obsahovat permanentní mag- net nebo cívku napájenou stejnosměrným proudem. Synchronní motory se rozbíhají jako asynchronní s pomocným vinutím, ve kterém zanikne při synchronních otáčkách proud, anebo postupným zvětšováním kmitočtu. Velké synchronní motory mají zvláštní využití v energetice podniku, pro- tože je lze použít ke kompenzaci indukční jalové složky proudu. Tato složka proudu vzniká v provozech, kde je velké množství například asynchronních pohonů. Tento motor může například pohánět centrální kompresor pro rozvod stlačeného vzdu- chu. V automatizaci mají význam malé mo- tory buzené permanentními magnety na rotoru. Tyto motory jsou nejvíce používány pro polohové řízení výrobních (obrábě- cích) strojů, protože jsou vybaveny preciz- ním senzorem polohy a otáček s vysokým rozlišením. Svou konstrukcí jsou vhodné pro dynamicky náročné úlohy. Doplně- ním vhodnou planetovou převodovkou je možno optimalizovat potřebný moment

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=