ElektroPrůmysl.cz, únor 2018

Elektro Průmysl .cz OSVĚTLOVACÍ TECHNIKA únor 2018 | 27 trů dovolují nebo vyžadují změnu normální (návrhové) hodnoty průměrného jasu nebo osvětlenosti, zpravidla jejich snížením. Z to- hoto pohledu jsou nejdůležitějšími parame- try intenzita dopravy, skladba dopravního proudu, aktuální odrazné vlastnosti vozov- ky, skutečný stav povrchu vozovky (tmavá, světlá, suchá, mokrá, solená, zasněžená) a vliv může mít také jasnost okolí. Při adaptivnímosvětlení je důležité zajis- tit, aby změny průměrných hladin osvětle- ní neovlivnily další kvalitativní kritéria tak, že by v daných třídách osvětlení M, C nebo P byly překročeny limitní hodnoty. Snížení světelného toku všech svítidel ve stejném poměru v procesu stmívání neovlivní rov- noměrnost jasu nebo osvětlenosti, ani kontrast předmětů, ale zvýší se prahový kontrast. Snížení průměrné úrovně osvět- lení vypnutím některých svítidel obecně nezajistí dodržení kvalitativních požadav- ků, a proto se nedoporučuje. Adaptivní osvětlení v porovnání s nor- málním osvětlením umožňuje v průběhu provozu významně snížit spotřebu elek- trické energie. Pokud je osvětlovací sou- stava čistá a světelné zdroje jsou nové, lze dosáhnout dalšího snížení spotřeby elek- trické energie snížením světelného toku světelných zdrojů na udržované hodnoty. V situacích, kdy jsou změny parametrů dobře známé, například při jejich zázna- mu dopravními monitorovacími stanicemi a stanicemi klimatických podmínek, nebo kdy lze tyto změny přibližně odhadnout, například v oblastech pro bydlení, je pro adaptivní osvětlení vhodný jednoduchý autonomní řídicí systém s pevně nastave- ným provozním režimem. V ostatních situacích jsou vhodnější interaktivní řídicí systémy, které pracu- jí s údaji z reálného provozu. Toto řešení umožňuje v situacích, jako je práce na silnici, vážná dopravní nehoda, zhoršené klimatické podmínky nebo snížená vidi- telnost, přejít na parametry pro normální třídu osvětlení. Třídy osvětlení pro motorovou dopravu (M) Třídy osvětlení M jsou určeny pro řidiče motorových vozidel na dopravních pozem- ních komunikacích, v některých zemích také pro pozemní komunikace v oblastech pro bydlení se střední až vysokou dovole- nou rychlostí. Použití těchto tříd závisí na geometrii relevantní oblasti a na doprav- ních a časových okolnostech. Konkrétní tří- da osvětlení se volí podle funkce pozemní komunikace, návrhové rychlosti, geomet- rického uspořádání pozemní komunikace, intenzity dopravy, skladby dopravního proudu a vzhledu okolního prostředí. Třídy osvětlení pro konfliktní oblasti (C) Třídy osvětlení C jsou určeny pro konflikt- ní oblasti na pozemních komunikacích, kde je složení dopravy převážně motoro- vé. Konfliktní oblasti se vyskytují tam, kde se proudy vozidel vzájemně kříží, nebo kde ústí do oblastí se zvýšeným výskytem chodců, cyklistů nebo dalších uživatelů po- zemní komunikace. Za konfliktní oblasti se považují také místa, kde dochází ke změně geometrie pozemní komunikace, jako je snížení počtu jízdních pruhů nebo zúžení jízdního pruhu nebo pásu. U konfliktních oblastí je zvýšená pravděpodobnost srážky mezi vozidly, mezi vozidly a chodci, cyklisty a dalšími uživateli pozemních komunikací a/nebo mezi vozidly a pevnými objekty. Třídy osvětlení pro chodce a pomalou dopravu (P) Třídy osvětlení P jsou určeny převážně pro chodce a cyklisty pohybující se po chodnících a cyklostezkách a pro řidiče motorových vozidel pohybujících se níz- kou rychlostí po komunikacích v obytných oblastech, pro osvětlení krajnic, parkova- cích pruhů a dalších dopravních prostorů, které leží odděleně nebo podél dopravní pozemní komunikace nebo pozemní ko- munikace v obytné oblasti apod.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=