ElektroPrůmysl.cz, červenec 2018

Elektro Průmysl .cz SOFTWARE 94 | červenec 2018 vedle něj i pod ním, může u transparentních přístrojů, které nepřekreslují celou svou plo- chu, docházet k blikání, neboť je nutno pře- kreslovat vše odspodu nahoru. Blikání lze eliminovat volbou gdi_off_screen, kdy se vše pomocí GDI překreslí v paměti počítače a teprve poté se hotový obrázek přenese na obrazovku. GDI vykreslovač je výbornou volbou pro grafiku, která obsahuje např. hodně textu a tabulek. Naopak kvalita vektorových kre- seb je velmi problematická. Také je tento grafický systém nutností v panelech, které obsahují např. ActiveX komponenty nebo také OpenGL vykreslovací kontexty kamer využívajících masivně paralelního výkonu grafických procesorů. Prostřednictvím GDI není možno dosta- tečně kvalitně vykreslovat obecnou vekto- rovou grafiku, o 3D grafice nemluvě, proto byl doWindows doplněno grafické rozhraní GDI+. Toto rozhraní, které je mimochodem tvořeno přímo C++ třídami, souřadnice v plovoucí řádové čárce, přináší do 2D gra- fiky antialiasing, alpha blending, gradientní výplně a maticové transformační operátory. Obdobně jako GDI, ani GDI+ grafika není nijak hardwarově akcelerována. Vektorová grafika je vykreslována kvalitně, ale výkon může být často nedostatečný. Větší využití hardwarové akcelerace ve Windows poskytuje aplikační knihovna Direct2D, která využívá grafického systému Direct3D. Klíčovou komponentou systému Direct2D je ale softwarový rasterizer, kte- rý využívá pouze CPU počítače. Není tedy zcela zdokumentováno ani není zřejmé, co vše je při používání tohoto rozhraní hard- warově akcelerováno. Vykreslovací výkon je však znatelně vyšší než u GDI+ při srov- natelné kvalitě vykreslené grafiky. Vykreslovače DGI+ a Direct2D umožňují plynulé zvětšování a zmenšování grafické podoby aplikací. Největší míru hardwarové akcelerace poskytuje grafické rozhraní OpenGL. Ten- to vykreslovač nejenže poskytuje vysoký výkon, plynulé zvětšování a zmenšování grafiky aplikací, ale jako jediný umožňuje také neomezené současné používání 2D i 3D virtuálních přístrojů ve společném panelu. To zní jako onen ideál, zmíněný v úvodu tohoto článku. Donedávna bylo největším problémem OpenGL grafiky to, že toto grafické rozhra- ní nemá firma Microsoft příliš ráda. Nejvidi- telnějším projevem toho vztahu je asi fakt, že operační systém Windows neposkytuje pro OpenGL prakticky žádnou podporu rasterizace a vykreslování fontů, která je samozřejmá, a mimochodem velmi kvalit- Obr. 4 I v klasickém 2D panelu lze využívat grafické efekty 3D přístrojů Obr. 5 Klasické 2D přístroje, hybridní přístroj i 3D přístroj současně v jednom panelu

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=