ElektroPrůmysl.cz, listopad 2013

21 ElektroPrůmysl.cz, listopad 2013 ° chopit skutečnost, že se mohou výrazně odlišovat v závislosti na konkrétním lithiovém systému, výkonu a uspořádání baterie. Všechny lithiové články a baterie mají z hlediska bezpečnosti tuto koncepci návrhu: a) Při návrhu se musí zabránit abnormálnímu ná- růstu teploty nad kritickou hodnotu teploty sta- novenou výrobcem. b) Teplotní nárůsty článku nebo baterie musí být ří- zeny konstrukcí, např. omezením průtoku proudu. c) Lithiové články nebo bateriemusí být navrženy tak, aby uvolňovaly nadměrný vnitřní tlak nebo se pře- dem vyloučilo prudké roztržení během přepravy. d) Lithiové články a baterie musí být navrženy tak, aby se za normálních podmínek přepravy a předpokládaného použití zabránilo zkratům. e) Lithiové baterie obsahující články nebo sady článků zapojených paralelně musí být vybaveny efektivními prostředky, pokud to je nezbytné, pro zabránění nebezpečné reverzace toku prou- du (např. diodami, pojistkami atp.). Informace týkající se bezpečnosti Balení Účelem balení je zamezit mechanickému poškoze- ní v průběhu přepravy, manipulace a stohování. Je ze- jména důležité, aby balení zabránilo stlačování článků nebo baterií při hrubém zacházení, stejné jako ne- úmyslnému zkratu a korozi pólových vývodů. Důsled- kem stlačování nebo vnitřního zkratu může být tečení, větrání, roztržení, exploze nebo oheň. Z bezpečnostních důvodů se doporučuje, aby se pro každou přepravu lithiových článků nebo baterií použilo originální balení. Manipulace s krabicemi baterií S krabicemi baterií je třeba manipulovat opatrně. Hrubé zacházení může způsobit zkrat baterií nebo je- jich poškození. To může způsobit tečení, roztržení, ex- plozi nebo oheň. Přeprava Předpisy týkající se mezinárodní přepravy lithi- ových baterií jsou založeny na doporučení Komise expertů Organizace spojených národů pro přepravu nebezpečného zboží. Předpisy pro přepravu podléhají změnám. Při pře- pravě lithiových baterií je proto třeba brát zřetel na poslední vydání předpisů. Předpisy týkající se letecké přepravy lithiových ba- terií jsou specifikovány v technických instrukcích pro bezpečnou leteckou přepravu nebezpečného zboží publikovaných Mezinárodní organizací civilního letec- tví (ICAO) a v Předpisech pro nebezpečné zboží, které vydala mezinárodní letecká dopravní asociace (IATA). Předpisy týkající se námořní přepravy lithiových baterií jsou stanoveny v předpisu Mezinárodní ná- mořní přeprava nebezpečného zboží, (IMDG) vyda- ném Mezinárodní námořní organizací (IMO). Předpisy týkající se silniční a železniční přepravy li- thiových baterií jsou stanoveny na národní nebo mno- honárodní úrovni. I když vzrůstající počet regulátorů přejímá Vzorové předpisy OSN, doporučuje se před expedicí konsultovat konkrétní předpisy pro přepravu v příslušné zemi. Třídění Třídění lithiových článků a baterií pro přepravu po- dle předpisů uvedených v ČSN EN 62281 ed. 2 je zalo- ženo na Příručce pro zkoušky a kritéria OSN, kapitola 38.3. Lithiové články a baterie, které nevyhověly všem požadovaným zkouškám, nesmějí být přepravovány Vystavování a skladování a) Baterie je nutné skladovat v dobře větraném, suchém a chladném prostředí Vysoká teplota nebo vysoká vlhkost může způso- bit zhoršení funkčnosti baterie a/nebo korozi je- jího povrchu. b) Krabice s bateriemi se nesmí stohovat do větší výšky; než stanovil výrobce Jestliže je příliš mnoho krabic s bateriemi sto- hováno na sobě, mohou se baterie ve spodních krabicích deformovat a může dojít k tečení elektrolytu. c) Je nutné se vyhnout skladování nebo vystavová- ni baterií na přímém slunci nebo na místech, kde mohou být baterie vystaveny dešti Pokud baterie navlhnou, může být zhoršen jejich izolační odpor a může dojít k samovybíjení a ko- rozi. Teplo může způsobit zhoršení baterie. ELEKTRICKÉ A ZÁLOŽNÍ ZDROJE ENERGIE

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=