ElektroPrůmysl.cz, listopad 2013

20 ElektroPrůmysl.cz, listopad 2013 ° Bezpečnost lithiových článků a baterií během přepravy Lithiové primární články byly nejdříve zavedeny v 70. letech ve vojenských aplikacích. V té době byl ma- lý komerční zájem a neexistovaly žádné průmyslové normy. Proto Komise expertů Spojených národů (OSN) pro přepravu nebezpečného zboží, třebaže obvykle ohledně zkoušek a kritérií odkazuje na průmyslové nor- my, zavedla v Příručce zkoušek a kritérií pododdíl, po- jednávající o bezpečnostních zkouškách, vztahujících se k přepravě lithiových primárních článků a baterií. Mezitím vzrostl komerční zájem o lithiové primární a akumulátorové (nabíjitelné) články a baterie a existo- valo již několik průmyslových norem. Nicméně, existují- cí IEC normy jsou různorodé, ne zcela harmonizované, a neplatí výlučně pro přepravu. Nejsou vhodné k tomu, aby se na ně mohly odkazovat Vzorové předpisy UN. Proto byla připravena nová skupinová bezpečnostní norma pro harmonizaci zkoušek a požadavků platných pro přepravu ČSN EN 62281 ed. 2. Tato mezinárodní norma platí pro lithiové primár- ní a akumulátorové (nabíjitelné) články a baterie ob- sahující lithium v libovolné chemické formě: lithium jako kov, slitinu lithia nebo lithium-ion. Primární elek- trochemické systémy lithium-kov a slitina používají jednotlivě kovové lithium a slitinu lithia jako zápornou elektrodu. Lithium-ion akumulátorové elektrochemic- ké systémy používají vloženou směs (vložené lithium existuje v iontové nebo kvazi atomické formě bez krystalové mřížky materiálu elektrody) v kladných a v záporných elektrodách. Také platí pro lithiové po- lymerní články a baterie, které se používají buď jako primární lithium-kov články a baterie nebo jako lithi- um-ion akumulátorové články a baterie, v závislosti na materiálu záporné elektrody. Od 70. let bylo přepraveno více než deset bilionů lithiových primárních článků a baterií a od počátku 90. let více než jeden bilion lithiových akumulátorových článků a baterií používajících systém lithium-ion. Proto- že se počet lithiových primárních a akumulátorových článků a baterií, které se mají přepravovat, zvyšuje. Příručka OSN Zkoušky a kritéria rozlišuje na jedné straně mezi články a bateriemi lithium-kov a slitina lithia, na druhé straně mezi lithium-ion a lithiovými polymerními články a bateriemi. I když je stanoveno, že články a baterie lithium-kov a slitina lithia mohou být jak primární (nenabíjitelné) nebo nabíjitelné, jsou lithium-ion články a baterie považovány vždy za nabí- jitelné. Nicméně metody zkoušky v příručce OSN Zkoušky a kritéria jsou stejné jak pro akumulátorové články a baterie lithium-kov a slitina lithia, tak i pro články a baterie lithium-ion a polymerní lithium. Sys- tém je potřebný pouze pro rozlišení mezi malými a velkými sestavami baterií. Sestavy baterií sestavené z (primárních nebo akumulátorových) baterií lithium- -kov nebo slitina lithia se rozlišují podle celkového ob- sahu lithia všech anod (měřeného v gramech), zatím- co sestavy baterií sestavené z baterií lithium-ion nebo polymerní lithium jsou rozlišovány podle jejich jme- novité energie (měřené v watt-hodinách). Požadavky týkající se bezpečnosti Lithiové články a baterie se třídí podle jejich che- mického složení (elektrody, elektrolyt) a podle jejich vnitřní konstrukce (jádrová, spirálová). Jsou dostupné v různých tvarech. Ve stádiu návrhu baterie je třeba uvážit všechna příslušná bezpečnostní hlediska a po- ELEKTRICKÉ A ZÁLOŽNÍ ZDROJE ENERGIE

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=