ElektroPrůmysl.cz, květen 2012

51 ElektroTrh.cz, květen 2012 k palubní nabíječce. Alternativní metodou nabíjení elektrického vozidla je použití externí nabíječky pro přívod stejnosměrného proudu. Pro krátkodobé na- bíjení je možné použít speciální nabíjecí zařízení s vy- sokým výkonem. U všech režimů nabíjení musí být požadován proudový chránič s charakteristikami, které jsou ekvivalentní minimálně typu A. definovanému v IEC 61008-1 nebo IEC 61009-1 nebo IEC/TR 60755, ve spojení s nadproudovou ochranou. Režim nabíjení 1: připojení elektrického vozidla na střídavou napájecí síť (rozvodnou síť) s použitím normalizovaných zásuvek do 16 A a do 250 V u jedno- fázového střídavého proudu nebo do 480 V u trojfá- zového střídavého proudu na straně napájení a s pou- žitím silových vodičů a vodičů ochranného uzemnění. Pro doplnění přídavné ochrany pro spojení se stávají- cími střídavými napájecími sítěmi může být použit proudový chránič vestavěný do kabelu. V některých zemích lze pro vozidla v režimu nabíjení 1 použít proudový chránič typu AC připojený ke stávajícím do- mácím instalacím: JP, SE. Režim nabíjeni 2 : připojení elektrického vozidla na střídavou napájecí síť (rozvodnou síť) do 32 A a do 250 V u jednofázového střídavého proudu nebo do 480 V u trojfázového střídavého proudu s použi- tím normalizovaných jednofázových nebo trojfázo- vých zásuvek a silových vodičů a vodičů ochranného uzemněni spolu s funkcí řídicího vodiče a systémem ochrany osob před úrazem elektrickým proudem po- mocí proudových chráničů zapojených mezi elektric- ké vozidlo a vidlici nebo jako součásti řídicí kabelové skříňky. Řídicí kabelová skříňka musí být umístěna ve vzdálenosti do 0,3 m od vidlice nebo napájecího zařízení, nebo musí být ve vidlici. V režimu nabíjení 2 je možné používat přenosné proudové chrániče uve- dené v IEC 61540 a IEC 62335. V Německu musí být řídicí kabelová skříňka (EVSE) ve vidlici nebo musí být umístěná ve vzdálenosti do 2.0 m od vidlice. Režim nabíjení 3 : připojení nabíječky elektrické- ho vozidla na střídavou napájecí síť (rozvodnou sít) přes příslušné napájecí zařízení, kde funkce řídicího vodiče zahrnuje i datové spojení s řídicím zařízením napájecího zařízení, které je trvale připojeno na stří- davou napájecí síť (rozvodnou síť). Režim nabíjení 4 : připojení elektrického vozidla na střídavou napájecí síť (rozvodnou síť) s použitím externí nabíječky, kde funkce řídicího vodiče zahrnu- je i datové spojeni s napájecím zařízením trvale při- pojeným ke střídavému napájení. Typy připojení elektrického vozidla s použitím kabelů a vidlic (typy A, B a C) Připojení elektrických vozidel s použitím kabelů může být provedeno jedním nebo více možnými způsoby: • Typ připojení „A“ : připojení elektrického vozid- la na střídavou napájecí síť (rozvodnou síť) s po- užitím napájecího kabelu s vidlicí, trvale připo- jeného k elektrickému vozidlu (obr. 1). • Typ připojení „B“ : připojení elektrického vozi- Připojení elektrického vozidla ke stří- davému napájení s použitím odní- matelné kabelové sestavy s vozidlo- vou nástrčkou a střídavého napá- jecího zařízení B1: nabíjecí kabel je připojen k do- movní nebo průmyslové zásuvce B2: nabíjecí kabel je připojen k pří- slušné nabíjecí stanici. Obr. 2 Typ připojení „B“ ELEKTROMOBILITA

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=