ElektroPrůmysl.cz, květen 2012

50 ElektroTrh.cz, květen 2012 Nabíjecí systémy elektromobilů vodivým propojenímdle ČSN EN 61851-1 ed. 2 Pravidelné používání elektromobilů vyžaduje bez- pečné a jednoduše použitelné nabíjecí stanice. Navíc by tato nově vytvořená infrastruktura pro nabíjení měla uživateli umožnit nabíjet jeho elektromobil, když zastaví (doma, na pracovišti, v nákupním stře- disku, parkovišti, atd.), a neměla by vyžadovat zasta- vení pouze pro potřebu nabíjení: na rozdíl od stan- dardního tepelného automobilu. Pro nalezení optimální rovnováhy mezi plným nabitím elektromobilu a zvyky uživatelů ve vztahu k místům, kde běžně zastaví, jsou potřebné různé typy infrastruktury pro dobíjení: • Pro dlouhé zastávky (přes celou noc doma, přes den na pracovišti), může být provedeno kom- pletní nabití za 6 až 8 hodin v domovní nebo vy- hrazené instalaci. • Pro krátké zastávky na 1 až 2 hodiny (parkoviště, obchodní centra, parkoviště u veřejných cest, zastávky na oběd, atd.), je potřebné rychlé na- bíjení s přesně definovaným ukončením. • Stále se objevují případy, kdy uživatel musí zas- tavit, aby nabil baterie (během dlouhé cesty ne- bo po intenzivním profesionálním využívání elektromobilu, jako je taxi nebo půjčovna auto- mobilu), je nutné použít rychlé nabíjení 15 až 20 min. Ve všech případech je zásadní zajistit bezpečnost nabíjení pro osoby, elektromobil a pro instalaci ke které je elektromobil připojen. Jde o klíčový fak- tor, který např. omezuje výkon a využití stávajících elektrických zásuvek pro nabíjení doma. Rozdílné re- žimy připojení pro nabíjení, které jsou definovány mezinárodními standardy IEC, nabízí řešení pro tuto oblast instalací. Elektrické vozidlo musí být připojeno k napájecí- mu zařízení tak, aby za normálních podmínek byla funkce vodivého přenosu energie bezpečná. Obecně je tohoto principu dosazeno splněním odpovídajících požadavků stanovených v ČSN EN 61851-1 ed. 2, je- jich splnění se kontroluje provedením všech přísluš- ných zkoušek. Jmenovitá hodnota střídavého napájecího napětí pro nabíjecí zařízení je do 1 000 V. Zařízení musí správné pracovat v rozsahu ± 10 % normalizovaného jmenovitého napětí. Jmenovitá hodnota kmitočtu je 50 Hz ± 1 % nebo 60 Hz ± 1 %. Režimy nabíjení První metoda nabíjení elektrického vozidla spočí- vá v připojení střídavé napájecí sítě (rozvodné sítě) Připojení elektrického vozidla ke stří- davému napájení s použitím napáje- cího kabelu a vidlice, trvale připoje- ných k elektrickému vozidlu A1: nabíjecí kabel je připojen k do- movní nebo průmyslové zásuvce A2: nabíjecí k3bel je připojen k přís- lušné nabíjecí stanici. Obr. 1 Typ připojení „A“ ELEKTROMOBILITA

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=