ElektroPrůmysl.cz, duben 2012

37 ElektroTrh.cz, duben 2012 to velmi složitý, precizně řízený systém, od nějž zá- kazníci čekají naprostou spolehlivost dodávek. Foto- voltaika v něm představuje destabilizující prvek. Ale v místech, kde slunce svítí nejvíce – tedy ve vel- ké části rozvojového světa – elektřina představuje čas- to nedostupné zboží. Vůbec nějaké dodávky jsou (v případě solárního pohonu na vagonech doslova) po- žehnání z nebe. Ekonomickým plusem je i to, že foto- voltaika nevyžaduje palivo, jehož doprava na místa bez rozvinuté infrastruktury je neúnosně drahá. Slunce je levné Ceny panelů navíc už několik let padají o dvacet až třicet procentních bodů za rok (loni o více než tře- tinu). Situace je tak zcela jiná než před několika lety. Slunce je dnes nejlevnějším řešením pro elektrifikaci odlehlých tropických oblastí. Pokles cen bude také v nejbližší době téměř jistě pokračovat. Nejenže výrobní technologie se dále vy- víjí, ale také výrobci, hlavně čínští, v posledních le- tech investovali ohromné částky do nových linek. Je- jich využití ovšem není tak velké, jak by si přáli. Obor je pod velkým cenovým tlakem, a dokud nedojde k jeho konsolidaci, ceny se zvyšovat nebudou. V méně rozvinutých oblastech světa by tedy vlak poháněný sluncem mohl být levnější než jakýkoliv ji- ný typ pozemní dopravy. A v tak rizikovém prostředí mohou nízké náklady na pořízení i provoz znamenat rozhodující krok od planých úvah k realizaci. Slunce tak sice nedokáže pohánět vyspělé ekonomi- ky, ale kvůli tomu nemá smysl na ni zanevřít. Jak ukazuje příklad práce Jaroslava Tichého, současné technologie jeho využití dávají konstruktérůmdo rukoumožnost vyt- vářet novátorská řešení starých problémů. Autor: Josef Janků Zdroj: Článek by převzat z časopisu Visions, jaro 2012 společnosti Siemens rozjet na rovině rychlostí od 20 do 40 kilometrů za hodinu. Dlouhý vlak je rychlejší, než samostatný vagon, neboť má podobný odpor vzduchu, ale více motorů za sebou. Celá souprava by realisticky mohla za průměrný den ujet zhruba dvě stě kilometrů. Autor diplomové práce samozřejmě nezastírá, že je podobný typ pohonu vhodný jenom pro některé země a jako nejvhodnější místo ze zvažovaných ozna- čil nakonec Brazílii. Slunce tu svítí po celý rok velmi vyrovnaně a den je dlouhý. Mimochodem, v českém prostředí je fotovoltaika pro přímý pohon na dráze nepoužitelná. V létě u nás sice slunce svítí o něco více než v průběhu průměrné- ho brazilského dne, ovšem během zimy je tak nízko nad obzorem, že množství energie dopadající na stře- chy vagonů je zhruba desetkrát menší než v létě. To rozhodně nestačí. Ruda se nezkazí Vzhledem k nízké maximální rychlosti a nespoleh- livosti dodávek lze jen těžko uvažovat, že by „sluneční vlaky“ hrály vůbec nějakou roli v běžné osobní pře- pravě. I když například takový výletní vláček od hote- lu na pláž poháněný sluneční energií reálný je. Autor navrhuje využití pro dopravu zboží, které nepodléhá zkáze, konkrétně rudy z dolu na zlato a hliník v brazils- kém Alto Horizonte. U té také nehrozí znehodnocení, takže případné průtahy v dopravě způsobené nepříz- ní počasí by neměly představovat ani významné eko- nomické škody. Vyčíslit výhody nezabere mnoho času. Je v pods- tatě jediná: nízká cena. Vagony mají jednoduchou a levnou konstrukci a solární pohon v této konfiguraci je zřejmě tím nejlevnějším možným. Pro Čechy může být překvapivé, že solární pohon může být levný, ale je to klam z luxusu. Zapojit foto- voltaiku do české rozvodné sítě je komplikované, pro- tože ji budujeme v podstatě už celé století a dnes je ALTERNATIVNÍ ENERGIE

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=