ElektroPrůmysl.cz, duben 2012

36 ElektroTrh.cz, duben 2012 Vlak na slunce si dojel pro studentskou cenu Prostý a překvapivě účinný princip řešený v diplo- mové práci českého studenta chce přivést elektricky poháněnou železnici do zemí, kde se běžný typ do- pravy nevyplatí. Výroba elektřiny ze Slunce dnes v Čechách nemá zrovna nejlepší pověst, což ovšem neznamená, že dá- le za našimi humny by ji nemohli ocenit. Sluneční zá- ření vždy představovalo a stále představuje snadno dostupný zdroj energie. A ve spojení s moderními technologiemi a chytrými nápady dokáže více, než bychom čekali. Ukazuje to i práce Jaroslava Tichého, dnes už býva- lého studenta Dopravní fakulty Univerzity Pardubice a nyní již člena týmu inženýrů ve společnosti Siemens, který si v loňském roce odnesl cenu české pobočky koncernu za nejlepší studentskou práci řešenou ve spolupráci se společností Siemens. Představil pros- tý koncept vlaku, který se pohybuje jen s pomocí slu- neční energie. A ukázal, proč by tento „vědecko-fan- tastický“ dopravní prostředek nemusel mít do praxe tak daleko, jak by se mohlo na první pohled zdát. Koupeme se ve slunci Na zemský povrch každoročně dopadá zhruba pětkrát tisíc více energie, než kolik jí lidstvo dnes spot- řebuje. Je jí tedy více než dost a nemění to ani fakt, že při výrobě elektřiny ze slunce nikdy nezachytíme více než její jednu desetinu nebo pětinu. Pozemské rostli- ny vystačí už dlouho s tím, že zachytí jenom jedno až čtyři procenta energie záření naší hvězdy. Sluneční energie má i výhodu, že není úplně „říd- ká“. Jinak řečeno, když slunce svítí, jeho příkon je po- měrně velký (ovšem zdaleka se nemůže rovnat ropě, která je energeticky mnohem „hustší“). Pro srovnání: z hektaru řepky získáme tunu paliva, která má stej- nou celkovou energii, jakou vyrobí za rok fotovoltaic- ké panely na ploše 10 x 10 metrů. Samozřejmě elektřina má jednu nevýhodu: nelze ji v současné dobře levně a účinně skladovat. Ale po- kud můžeme solární energii rovnou spotřebovávat, může být zajímavá. Jak moc, to dokládá i diplomová práce Jaroslava Tichého. Pojede to? Základní otázka jeho oceněné práce je jednodu- chá: je možné vlak pohánět jen sluncem, tedy sluneč- ními panely umístěnými přímo na vagonech? Odpo- věď zní ano, a poměrně svižně. Nemá smysl ovšem vymýšlet něco příliš složitého. Navržený vlak tvoří vagony běžných rozměrů s vrst- vou fotovoltaických panelů na nízké konstrukci nad střechou (nad střechou proto, aby je proud vzduchu obtékal a chladil). Všechny vagony jsou vybaveny i jednoduchým elektromotorem, zato nemají baterie a jsou přímo odkázány na rozmary počasí. Vcelku jde tedy o nejprostší a nejlevnější možný typ solárního pohonu. Výkony jsou však zajímavé. Fo- tovoltaické panely na střechách vagonů dokážou vlak ALTERNATIVNÍ ENERGIE

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=