Ve čtvrtek 17. 10. 2019 proběhla v libereckém hotelu Imperial FIOT konference – setkání manažerů zaměřené na digitalizaci v průmyslu. Účastnili se i zástupci ŠKODA AUTO a zaujali především velmi konkrétními příklady z praxe.
FIOT (FOXON Internet of Things) jsou projekty chytré údržby, které se svými zákazníky realizuje firma FOXON. Condition monitoring strojů a výrobních linek stojí na sběru, vyhodnocování a vizualizaci technologických dat. „Nenabízíme žádná jednoduchá krabicová řešení. Každý projekt condition monitoringu stavíme spolu se zákazníkem a je to běh na dlouhou trať. Proto jsme hledali způsob, jak ukázat, v čem projekty spočívají a co mohou přinést,“ vysvětluje Jaromír Peterka, jednatel firmy FOXON, která akci pořádala.
Kdo se na konferenci objevil?
Potkali se tu její zákazníci, kteří se můžou pochlubit už fungujícími FIOT projekty. Několik case studies z různých provozů představili zástupci ŠKODA AUTO, mluvilo se i o condition monitoringu v BOSCH DIESEL a České zbrojovce. Celým dnem provázel Lukáš Smelík, šéfredaktor časopisu Control Engineering Česko.
V hledišti pak seděli další zákazníci FOXONu, kteří s FIOTem teprve začínají nebo o něm uvažují. „Věříme, že jim to pomůže ujasnit si, co od projektu sběru dat očekávají, a také ho obhájit,“ vysvětluje marketingová ředitelka FOXONu, Jana Vondráčková.
To nejdůležitější o FIOTu ze ŠKODA AUTO
Z největší české automobilky promluvilo na podiu hned několik zástupců, kteří mají s FIOT projekty, co dočinění. IT business analytik pro Smart Maitenance ocenil, že condition monitoring na různých halách je propojen jedním softwarovým systémem, což je pro IT oddělení úleva z pohledu množství operativy i toho, že jedná s menším množstvím dodavatelů. Zmínil se i o kybernetické bezpečnosti – ta je pro výrobní firmy naprosto klíčová a do praxe lze implementovat pouze takový systém, který jí je schopen vyhovět.
Koordinátor údržby z montážní haly oceňuje, že FIOT pomáhá snižovat prostoje. Ty jsou problém všude, ale na montážní lince znamená každá minuta jeden nevyrobený vůz, který se už nikdy nedá dohnat, a proto jsou finanční úspory při predikci problémů nezanedbatelné.
Manažer lisoven předvedl živou ukázku využití 3D modelu linky, rozšířené reality a online dokumentace, kterou vidí údržbáři v tabletu, ať jsou kdekoli.
Jeho kolega zase upozornil, že FIOT pomáhá nejen těm, kteří ho teď nastavují, ale je připravený i pro mladší kolegy, kteří do ŠKODA AUTO přijdou a s linkou se teprve budou učit pracovat.
FIOT je i pro menší firmy
Že podobné projekty nejsou jen pro velké společnosti jako je Škodovka, se posluchače snažil přesvědčit vedoucí údržby z České zbrojovky. Ukazoval, jak se k FIOTu propracovali postupně a že začínali jen s několika bezdrátovými senzory.
Zajímavé využití digitálního dvojčete a rozšířené reality v BOSCH DIESEL pak v zastoupení jihlavské firmy představil David Homolka, aplikační inženýr FOXONu.
Co je pro úspěšný FIOT projekt nejdůležitější?
Opakovaně zaznívala slova díků na konto FOXONu a jeho techniků: „FOXON nám opravdu hodně pomohl, a to hlavně tím, že zná nejen softwarovou platformu, ve které se dají data zpracovávat, ale zároveň i průmyslovou infrastrukturu. Rozumí různým výrobním zařízením a dokáží je smysluplně propojit. To je jejich obrovská výhoda,“ vysvětloval jeden z řečníků ze ŠKODA AUTO ve své přednášce a pak znovu během panelové diskuse.
Ta proběhla na závěr na téma Od prevence k predikci. Řečníci se shodli, že podobné projekty neznamenají, že z fabrik zmizí údržbáři. Preventivní, prediktivní, a možná v budoucnu i preskriptivní údržba jejich práci zefektivní. Condition monitoring jim ale musí práci usnadňovat, ne komplikovat, aby je to motivovalo k zavádění změn a používání inovací v každodenní praxi.
Kdy bude další ročník?
„Účelem nebylo založit každoroční konferenci, ale předat našim zákazníkům inspiraci a příklady dobré praxe. Rádi takovou akci zopakujeme, ale až ve chvíli, kdy se projekty zase posunou o nějaký kus dál, abychom opravdu měli co říct. Možná to bude za dva, tři roky, uvidíme,“ dodává marketingová ředitelka Jana Vondráčková.
O chytré údržbě FIOT se dočtete víc na webu FOXONu, lépe si ji ale dokážete představit na základě referenčních projektů – mnohé z nich se představili právě na letošní FIOT konferenci.
Pro více informací kontaktujte:
Jana Vondráčková, Marketingová ředitelka
E: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. | M: +420 606 088 178
FOXON s.r.o.
www.foxon.cz