Nový předmět na Katedře elektroenergetiky, Fakultě elektrotechniky a informatiky, VŠB-TUO s názvem Komplexní návrh a testování elektrických zařízení (KNTZ) připravuje studenty na reálnou praxi, která je ve stále větší míře digitální.
Studenti se v předmětu seznamují se základními normami, legislativou, způsobem návrhu, konstrukcí, výrobou a ověřováním rozváděčů. Samotný předmět vznikl za podpory společností Eplan a Rittal, které jednak zajistily potřebné vybavení, ale ve velké míře se podílely i na tvorbě kompletních osnov nebo průběhu studia předmětu.
„Význam softwarové platformy Eplan na výuku je zcela zásadní, protože jsme spolupracovali již v minulosti. Díky podpoře firem Eplan a Rittal mají studenti možnost seznámit se s průmyslovými standardy a způsoby výroby rozváděčů v reálném prostředí,“ vysvětluje přímé napojení na praxi garant předmětu Ing. Petr Orság.
Studenti díky tomu pak vidí naživo, co se děje v rámci výroby. Uvidí také nasazování prvků automatizace do výroby, takže mají možnost ověřovat potenciál celé platformy, a hlavně také nástroje Eplan Pro Panel, který umožňuje digitalizovat data a udržovat je v neustále aktuálním stavu. Data pak mohou využít jak ve výrobě, tak v následných změnových řízeních, které se běžně v reálných situacích provádějí.
Největší výhodou je, že studenti sbírají zkušenosti, rozvíjejí svoje kompetence a přispívají ke svému profesnímu růstu již během studia. Získávají základy, které pak v praxi mohou dále prohlubovat. V závěrečných ročnících bakalářského i magisterského studia mají studenti povinnou odbornou praxi, takže přicházejí se základním penzem znalostí do firem, kde je zapojují do řešení projektů. I tam mohou sbírat další zkušenosti a získat nad danou problematikou nadhled. Tím, že vidí jejich smysl, mají o činnosti větší zájem a chtějí se věnovat problematice projektování v poměrně rozsáhlém a složitém systému Eplan.
„Naše univerzita dlouhá léta udržuje úzkou vazbu na průmyslovou praxi. Tím pádem se snažíme sledovat a prosazovat změny, které se dějí,“ vysvětluje dále Orság. A to, že absolventům zvyšují konkurenceschopnost uplatnění absolventů na trhu práce lze sledovat třeba i při realizaci bakalářských a diplomových prací.
Během studia mají studenti v bakalářské formě za úkol vypracovat projekt inteligentního bytového rozváděče. V navazující formě studia zase navrhnout řídicí počítač nějaké průmyslové technologie. Studenti mají podhoubí, se kterým do praxe přicházejí, takže se mohou lépe včlenit do projekčních týmů a plnohodnotně spolupracovat se zkušenými, ostřílenými elektroprojektanty. Co se týče realizace praktických aplikací, vypisují se pak témata diplomových prací ve spolupráci s firmami z praxe.
„Například ve spolupráci s firmou Ingeteam jsem vedl diplomanta, který vypracoval a úspěšně obhájil téma zaměřené na využití virtuálního dvojčete pro automatizaci průmyslové výroby rozváděče. Vypracoval obsáhlou práci, ve které nebere v potaz jenom klasický pohled na projektování rozváděčů, jak tomu bývá ve většině menších firem, které nevyužívají potenciál moderních technologií, což je ale logické, protože pořídit si softwarovou licenci a strojní automatizaci není levná záležitost,“ uvádí příklad znovu garant předmětu Orság.
Je patrné, že se studenti budou muset snažit sledovat trendy, které se do budoucna budou prosazovat. Trend automatizace a on-line správy celého projektu je nevyhnutelný. Díky spolupráci s firmou Eplan naštěstí mohou studenti využívat tyto moderní technologie rovnou ve výuce.
Více informací naleznete na: www.eplan.cz