ElektroPrůmysl.cz ELEKTROMOBILITA 38 | duben 2025 Bezpečná instalace nabíjecí infrastruktury Elektromobilita se stává stále populárnější a nabíjecí stanice jsou nezbytnou součástí této technologické revoluce. Bezpečná instalace těchto stanic je klíčová nejen pro zajištění efektivního nabíjení, ale také pro ochranu uživatelů a jejich majetku. Soubor norem ČSN 33 2000 stanoví pravidla pro navrhování, montáž a ověřování elektrických instalací nízkého napětí. Tato pravidla se týkají jejich bezpečnosti a správného fungování. Ve smyslu nabíjení elektrických vozidel se jedná zejména o část 7-722: Zařízení jednoúčelová a ve zvláštních objektech: Napájení elektrických vozidel. Tato norma klade další požadavky na obvody určené k dodávce a zpětného odběru energie z elektrických vozidel. Mezi důležitý požadavek této normy patří, že každé připojovací místo musí být individuálně chráněno proudovým chráničem s reziduálním proudem nepřekračujícím 30 mA, přičemž musí být kladen zvláštní zřetel k volbě typu tohoto proudového chrániče s přihlédnutím na možný výskyt DC reziduálního proudu. Další norma, která by neměla být ignorována je ČSN EN IEC 61439-7: Rozvaděče pro použití ve zvláštních podmínkách jako jsou mariny, kempy, tržiště, nabíjecí stanice pro elektrická vozidla, která stanoví další požadavky na rozváděče určené pro obvody EV. Jedná se zejména o vyšší mechanickou odolnost rozvodnice a uvažované vyšší činitele soudobosti. Novinkou je také norma ČSN 33 2130 ed. 4. Elektrické instalace nízkého napětí – Vnitřní elektrické rozvody, která se také nově věnuje podmínkám pro zřizování nabíjecích stanic elektromobilů. Bez zajímavosti není to, že ve smyslu této normy by se mělo přistupovat k nabíjení kol, koloběžek a jiných „elektro“ dopravních prostředků stejně, jako k nabíjení elektrických vozidel. Tudíž pravidla obsažená v této normě jsou aplikovatelná i v případech, kdy uživatel instalace není vlastníkem elektromobilu, ale např. elektrokola Režimy nabíjení elektromobilů Abychom pochopili některé požadavky norem, je nutné mít jasno v metodikách nabíjení elektromobilů, které jsou popsány jako režim 1-4. Režim 1: Domácí zásuvka a prodlužovací kabel (AC nabíjení) Jedná se o připojení elektromobilu k síti prostřednictvím standardní domácí zásuvky a kabelu bez ochranného zařízení. Vzhledem k vysokému odběru z nabíječky, Eaton přináší nabíjení elektromobilů s ohledem na budoucnost
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=