ElektroPrůmysl.cz, duben 2024

ElektroPrůmysl.cz ELEKTROMOBILITA 76 | duben 2024 Řešení pro nabíjení elektromobilů Řidiči potřebují nabíjet svá elektrická vozidla doma i na cestách, což znamená, že potřebují přístup k nabíjecím místům v obytných i veřejných prostorách, jako jsou čerpací stanice a pracoviště. Nabíjení může probíhat buď střídavým, nebo stejnosměrným proudem. Nabíjení střídavým proudem Jedná se o cenově nejdostupnější typ nabíjecí infrastruktury, protože střídavý proud je k dispozici přímo ze sítě. Může být buď jednofázové nebo třífázové. V komerčním a průmyslovém prostředí se téměř vždy používá třífázový systém, protože je to účinnější způsob, jak uspokojit vyšší nároky na napájení. Baterie v elektromobilu – stejně jako baterie v notebooku nebo mobilním telefonu - je nabíjena stejnosměrným proudem. To znamená, že proud z AC nabíječky musí být před použitím k napájení baterie elektromobilu převeden ze střídavého na stejnosměrný proud. Proud prochází palubní nabíječkou (OBC), která reguluje napětí a proud. Rychlost nabíjení závisí na výkonu palubní nabíječky. To znamená, že i když je elektromobil nabíjen výkonnou AC nabíječkou o výkonu 22 kW, výkon, který baterie využije, a tedy i rychlost dosažení kapacity, závisí na možnostech a omezeních palubní nabíječky – ať už se jedná o výkon nebo počet fází. Konektory a zásuvky pro elektromobily Existují různé typy nabíjecích konektorů pro elektromobily v závislosti na tom, zda jsou připojeny k nabíjecímu bodu na střídavý nebo stejnosměrný proud. Vstupní konektor vozidla a typ nabíječky určují, kterou zásuvku lze použít. AC konektory pro nabíjení střídavým proudem se označují jako typ 1 a typ 2: • Typ 1 je jednofázový konektor, který umožňuje nabíjení až do výkonu 7,4 kW v závislosti na možnostech elektromobilu a kapacitě sítě. Konektory typu 1 se nejčastěji vyskytují u elektromobilů vyráběných v Americe a Asii. • Typ 2 podporuje jednofázové i třífázové nabíjení, takže umožňuje rychlejší nabíjení až do výkonu 22 kW. Konektory typu 2 se nejčastěji vyskytují u elektromobilů vyráběných v Evropě. Režimy nabíjení elektromobilů Čtyři režimy nabízejí různé způsoby nabíjení, které v podstatě představují vývoj technologie nabíjení elektromobilů. Režim 1: Domácí zásuvka a prodlužovací kabel (AC nabíjení) Jedná se o připojení elektromobilu k síti prostřednictvím standardní domácí zá-

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=