ElektroPrůmysl.cz, září 2022

ElektroPrůmysl.cz ENERGETIKA, TRANSFORMÁTORY, POHONY A MĚNIČE FREKVENCE září 2022 | 25 železe a mědi. V důsledku toho je běžné, že standardní motor musí být pro použití s měničem snížen (až o 5 nebo 10 %). Stejně jako u stejnosměrného pohonu bude i pohon indukčního motoru napájený z měniče odebírat nesinusové proudy ze sítě. Pokud je impedance zdroje poměrně vysoká, je značné zkreslení průběhu síťového napětí nevyhnutelné, pokud nejsou na vstupní straně střídavého proudu instalovány filtry, ale u běžných průmyslových zdrojů není u malých měničů o výkonu několika kW žádný problém. Některé střídače jsou nyní vybaveny "předřadníkem", tj. dodatečným vysokofrekvenčním spínacím stupněm a filtrem, které zajišťují, že proud odebíraný ze sítě je nejen sinusový, ale také s jednotným účiníkem. Tato funkce bude u pohonů středních a velkých výkonů rozšířená, aby splňovala stále přísnější podmínky kladené společnostmi distribuující energie. Provoz v ustáleném stavu Pro zjednodušení pochopení chování asynchronního motoru s měničem je třeba mít na paměti tři jednoduché vztahy. Za prvé, že u daného asynchronního motoru závisí vyvíjený točivý moment na síle rotační vlny hustoty toku a na rychlosti skluzu rotoru, tj. na relativní rychlosti rotoru vzhledem k vlně toku. Za druhé, síla nebo amplituda vlny hustoty toku závisí přímo na napájecím napětí statorového vinutí a nepřímo na napájecí frekvenci. A za třetí, absolutní rychlost proudové vlny závisí přímo na napájecí frekvenci. Připomeneme-li si, že motor může pracovat efektivně pouze při malém skluzu, vidíme, že základní metoda regulace otáček spočívá v řízení rychlosti otáčení proudové vlny (tj. synchronních otáček) pomocí regulace napájecí frekvence. Je-li motor například čtyřpólový, budou synchronní otáčky při napájení 50 Hz 1500 ot/min, při 40 Hz 1200 ot/min, při 25 Hz 750 ot/min atd. Otáčky naprázdno budou tedy téměř přesně úměrné napájecí frekvenci, protože točivý moment naprázdno je malý a odpovídající skluz je také velmi malý. Nyní se zaměříme na to, co se děje při zatížení. Při zatížení se rotor zpomalí, skluz se zvýší, v rotoru se indukuje větší proud a vzniká větší točivý moment. Když se otáčky sníží na hodnotu, kdy se točivý moment motoru rovná zátěžovémumomentu, otáčky se ustálí. Obvykle chceme, aby pokles otáček při zatížení byl co nejmenší, a to nejen proto, abychom minimalizovali pokles otáček při zatížení, ale také proto, abychom maximalizovali účinnost: zkrátka chceme minimalizovat skluz při daném zatížení. Skluz pro daný točivý moment závisí na amplitudě vlny točivého toku: čím vyšší je tok, tím menší je skluz potřebný pro daný točivý moment. Z toho vyplývá, že po nastavení požadované rychlosti otáčení proudové vlny řízením výstupní frekvence měniče musíme také zajistit, aby byla velikost proudu nastavena tak, aby byla na své plné (jmenovité) hodnotě bez ohledu na rychlost otáčení. Toho dosáhneme tím, že se výstupní napětí z měniče bude měnit vhodným způsobem v závislosti na frekvenci. Staňte se lídry udržitelnosti

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=