ElektroPrůmysl.cz, duben 2022

ElektroPrůmysl.cz MĚŘICÍ, ZKUŠEBNÍ A MONITOROVACÍ TECHNIKA 30 | duben 2022 S testovanou elektromobilitou bezpečně do budoucnosti Elektromobilita je jediná cesta, jak je možné v dopravě dosáhnout ambiciózních cílů v oblasti klimatu. Atraktivita elektromobily je z pohledu zákazníka závislá především na jednoduchosti ovládání při dobíjení baterie. Nezáleží jen na počtu a rozložení dobíjecích stanic, ale také na jejich snadné obsluze a bezpečnosti uživatelů při samotném dobíjení. Minimální požadavky na výstavbu nabíjecích stanic a konstrukci dobíjecích stojanů pro elektromobily a jejich bezpečný provoz jsou legislativně upraveny. Provozovatel musí dbát na bezpečný provoz a dodržovat předepsaná opatření spočívající mj. v provádění pravidelně se opakujících kontrol podle předpisů pro prevenci úrazů a zajištění provozní bezpečnosti. S dalším rozvojem infrastruktury nabíjecích stanic se ve zvýšené míře používají i další nové technologie jako fotovoltaika a bateriová úložiště. Podle některých odhadů až 50 % zájemců o koupi elektromobilu v západní Evropě uvažuje rovněž o instalaci fotovoltaických panelů. Faktem však je, že elektromobil se většinou nenabíjí přes den, kdy elektřinu dodává většinou fotovoltaický systém, ale dobíjí se běžně večer nebo v noci. Jsou tedy nezbytné skladovací systémy, které udrží potřebnou kapacitu a umožní k ní přístup v čase, kdy je potřeba. Kompletní systémy s fotovoltaickými systémy, bateriovými úložišti a nástěnnými boxy pro elektroauta působivě demonstrují, že pro potřeby elektromobility lze realizovat vysoké solární nabíjecí výkony. Zkoušky elektrické bezpečnosti i funkční testy proto musí zohledňovat mnoho aspektů, které s elektromobilitou souvisejí. Kontrola dobíjecích stojanů pro elektrická vozidla Nabíjecí stanice je provozní prostředek podle souboru norem ČSN EN 61851 sloužící k nabíjení elektrických vozidel, který obsahuje elektrickou vidlici, proudový chránič, jistič a zařízení pro komunikaci. Kvalifikovaný elektrikář provede nejprve vizuální kontrolu případného poškození a závad a zkontroluje místo instalace. Následující elektrický test zahrnuje mimo jiné měření svodového proudu, izolačního odporu, zemního odporu a odporu smyčky. Kontroluje se také proudový chránič (podle ČSN EN 50110-1, ČSN 33 200, DIN VDE 0105-100). Následně se simuluje nabíjecí proces a provádí se různé testovací procedury. K tomuto účelu se pro simulaci vozidla přiTester komunikace PROFITEST H+E TECH (GOSSEN METRAWATT)

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=