ElektroPrůmysl.cz, duben 2022

ElektroPrůmysl.cz ELEKTROMOBILITA 20 | duben 2022 Typy konektorů pro dobíjení elektromobilů Jak ale elektromobil doma či v kanceláři dobíjet? Tou nejjednodušší metodou je zapojení nabíjecího kabelu do běžné zásuvky 230 V. Bavíme se ale o nejpomalejší metodě, která nabídne výkon maximálně 16 A a 3 kW. Podstatně zajímavější je nabíjení pomocí třífázové zásuvky 400 V, které dokážou nabídnout výkon až 30 A 22 kW. Samostatnou kapitolou jsou pak tzv. Wallboxy, které jsou určeny přímo pro nabíjení elektromobilů. Pojďme se podívat, jaké zde máme typy konektorů. Volba konektorů závisí na typu nabíječky (zásuvky) a na vstupním otvoru vozidla. Na straně nabíječky se u velmi rychlých nabíječek používá standard CHAdeMO, CCS nebo konektory typu 2. U rychlých a pomalých jednotek se obvykle používá typ 2, typ 1, Commando nebo zásuvky pro tříkolíkové zástrčky. Na straně vozidla mají evropské modely elektrických vozidel často vstupy typu 2 a odpovídající velmi rychlý standard CCS, zatímco asijští výrobci preferují kombinaci přívodu typu 1 a standardu CHAdeMO. Neplatí to však vždy. Většina elektrických vozidel se napájí dvěma kabely pro pomalé a rychlé nabíjení střídavým proudem, a to jedním s tříkolíkovou zástrčkou a druhým s konektorem typu 2 na straně nabíječky, přičemž oba jsou opatřeny kompatibilním konektorem pro přívodní otvor vozidla. Tyto kabely umožňují připojení elektrického vozidla na většině míst pro nabíjení bez integrovaného kabelu. Velmi rychlé nabíječky Velmi rychlé nabíječky jsou nejrychlejší způsob nabíjení elektrického vozu, často se nacházejí u dálnic nebo v místech v blízkosti silnic první třídy. Velmi rychlá zařízení dodávají stejnosměrný nebo střídavý proud s vysokým výkonem k nabití vozu na 80 % během 20–40 minut. Ve většině případů se po nabití akumulátoru na přibližně 80 % výkon nabíjecích jednotek sníží, aby se ochránil akumulátor a prodloužila jeho životnost. Všechna velmi rychlá zařízení mají nabíjecí kabel integrovaný v jednotce. Velmi rychlé nabíjení lze použít pouze u vozidel s možností velmi rychlého nabíjení. Velmi rychlé nabíječky pro nabíjení stejnosměrným proudem od jiných výrobců než Tesla dodávají elektrickou energii s výkonem 50 kW (125 A), používají standardy pro nabíjení buď CHAdeMO, nebo CCS. Další generace velmi rychlých jednotek pro nabíjení stejnosměrným proudem nejprve zvýší výkon na 150 kW a potom na 350 kW, což významně zkrátí celkovou dobu nabíjení. Síť Supercharger společnosti Tesla řidičům poskytuje také velmi rychlé nabíjení jejich vozidel stejnosměrným proudem, vyžaduje však konektor Tesla typ 2 a nabíjí s výkonem do 120 kW. Velmi rychlé nabíječky pro nabíjení střídavým proudem dodávají elektrickou energii s výkonem 43 kW (třífázové, 63 A) a vyžadují standard nabíjení typu 2. Rychlé nabíječky Rychlé nabíječky jsou obvykle projektované s výkonem buď 7 kW, nebo 22 kW (jednofázové nebo třífázové 32 A). Doby nabíjení se liší podle rychlosti jednotky a podle vozidla, nabíječka s výkonem 7 kW však dobije kompatibilní elektrické vozidlo

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=