ElektroPrůmysl.cz, září 2021

ElektroPrůmysl.cz ENERGETIKA, TRANSFORMÁTORY, POHONY A MĚNIČE FREKVENCE září 2021 | 67 Tento typ regulace dosahuje svých mezí, pokud je obtížné měřit rušivé vlivy a zátěž je velmi proměnlivá (například u motorů s provozní změnou odporu vinutí až 25 % mezi horkým a studeným stavem). Zvýšení napětí může mít různé výsledky. Při provozu naprázdno může vést k satura- ci toku motoru. V případě nasycení začne protékat vysoký jalový proud, který vede k zahřívání motoru. Pokud motor pracuje se zátěží, bude vyvíjet malý točivý moment kvůli slabému hlavnímu toku a může pře- stat běžet. Kompenzace zátěže Napětí motoru se zvyšuje při zatížení zjiště- ném z naměřeného proudu motoru. Výstupní napětí dostává napěťové ze- sílení, které účinně překonává vliv stej- nosměrného odporu vinutí motoru při nízkých frekvencích a při rozběhu. Zvýšení výstupního napětí vede k přemagnetová- ní motoru. Tím se zvyšuje tepelné zatížení motoru, takže lze očekávat snížení točivé- ho momentu. Napětí motoru se při provo- zu naprázdno snižuje. Kompenzace skluzu Skluz asynchronního motoru závisí na zatí- žení a obvykle činí přibližně 5 % jmenovitých otáček. U dvoupólového motoru to zname- ná, že skluz bude činit přibližně 150 otáček za minutu. Pokud však frekvenční měnič řídí motor s 300 otáčkami za minutu (10 % jmenovitých synchronních otáček 3 000 otáček za minu- tu), bude skluz činit přibližně 50 % požado- vaných otáček. Pokud má frekvenční měnič řídit motor při 5 % jmenovitých otáček, motor se při zatížení zastaví. Tato závislost na zatížení je nežádoucí a frekvenční měnič je schopen tento skluz plně kompenzovat efektivním měřením činného proudu do motoru. Frekvenční měnič pak kompenzuje skluz zvýšením frekvence podle skutečně namě- řeného proudu. Tomuto postupu se říká kompenzace aktivního skluzu. Kompenzace motoru s permanentními magnety a synchronního reluktančního motoru U motorů s permanentními magnety jsou kompenzace rozběhu a skluzu irelevantní, podstatné jsou však jiné parametry. Magnetizační profil se samozřejmě liší od asynchronního motoru, ale důležité jsou i další údaje a kompenzace: • Jmenovité otáčky a frekvence motoru • Zpětné EMF (Při otáčení hřídele motoru s permanentními magnety vzniká na jeho svorkách napětí. Toto napětí se nazývá zpětné EMF a popisuje elektromotorickou sílu, důležitou charakteristiku motoru.) • Maximální otáčky, než zpětné EMF poškodí frekvenční měnič • Oslabení pole • Dynamické údaje důležité pro řízení Pro synchronní reluktanční motor jsou podstatné další parametry, např: • Odpor statoru • Indukčnosti os d a q • Indukčnosti nasycení • Bod nasycení Ochrana pomocí izolace živých částí Živé části chráněné izolací musí být úplně zakryty izolací, která může být odstraněna pouze zničením. Taková izolace musí být schopná vydržet mechanická, chemická, elektrická a tepelná namáhání, jimž může být vystavena při obvyklých provozních podmínkách. Barvy, lakové nátěry, laky a podobné výrobky jsou samy o sobě obecně považovány za nedostačující pro ochra- nu před úrazem elektrickým proudem při obvyklých provozních podmínkách.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=