ElektroPrůmysl.cz, září 2021

ElektroPrůmysl.cz ENERGETIKA, TRANSFORMÁTORY, POHONY A MĚNIČE FREKVENCE 54 | září 2021 Druhy provozu a zatížení elektrických motorů Trvalé, časově neměnné zatížení elektrických motorů se v praxi vyskytuje jen u některých zařízení. V mnoha aplikacích je druh provozu odlišný od trvalého zatížení. Zvláštnost návrhu elektrického pohonu spočívá v tom, že elektrické motory mají velkou přetížitelnost, a proto můžeme za určitých podmínek použít motor s menším výkonem, než je zatěžovací výkon poháně- ného zařízení. Úkolem projektanta je zvolit pro dané poháněné zařízení vhodný mo- tor, který bude právě plně využit. Požadovaný výkon se mění v nestacio- nárních stavech, tj. rozbězích a brzděních, a především při reverzacích. Pro správný návrh poháněcího motoru je proto nutné analyzovat jeho zatěžovací diagram. Po- čet možných druhů provozu elektrického motoru je skoro neomezený. Proto bylo z důvodu zlepšení komunikace mezi uživa- telem (projektantem) a výrobcem přistou- peno ke klasifikaci určitých druhů provozu (zatížení). Při provozu elektromotoru vznikají tepel- né ztráty (ve vinutí P=R.I 2 ). Umotoru malých a středních výkonu je teplo odváděno prou- děním vzduchu ventilátorem umístěným na hřídeli motoru. Pro velké výkony ~ 1MW se užívá vnější nucené chlazení, vzduchem, vo- díkem, popř. vodní chlazení. O tepelném zatížení motoru rozhoduje druh jeho provozu, tj. jeho zatěžování. Mo- tor se muže nacházet v těchto provozních stavech: • Rozběh – dochází ke zvyšováním otáček, proud krátkodobě může přesáhnout jmenovitou hodnotu. • Provoz – na jmenovitých otáčkách a jmenovitém zatížení. • Chod naprázdno – motor pracuje bez zátěže, proud je malý a stroj se dobře chladí. • Doběh – motor je odpojen od napájení, k zastavení dojde v důsledku ztrát v motoru a zátěžného momentu stroje. • Brzdění – zastavení stroje je zrychleno např. protiproudem nebo stejnosměrným napájením do rotoru kroužkového motoru, v důsledku snižování otáček je motor velmi tepelně namáhán.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=