ElektroPrůmysl.cz, září 2021

ElektroPrůmysl.cz ENERGETIKA, TRANSFORMÁTORY, POHONY A MĚNIČE FREKVENCE 52 | září 2021 Tato měření se provedou v bezprostřed- ní návaznosti za sebou. Rozdíl mezi ztrátami naprázdno při pro- vozu se zkušebním měničem a se sinuso- vým napájením představuje přídavné vy- sokofrekvenční ztráty motoru. Určení účinnosti Přídavné vysokofrekvenční ztráty motoru se musí přičíst k základním ztrátám moto- ru, jak je stanoveno pro sinusové napájení, aby se získala účinnost motoru při provozu s měničem kmitočtu. Metoda: Alternativní metoda určení účinnosti (AEDM) Tato metoda představuje výpočet účinnos- ti pomocí nástroje, který je někdy označo- ván jako analytický model. Pro kvalifikaci tohoto modelu je potřeba více kroků. Jelikož jsou výpočty ovlivněny výrobními postupy, musí každý výrobce kvalifikovat svůj vlastní analytický model. Kvalifikace vyžaduje splnění těchto podmínek: • Použije se uznávaný zkušební postup. • Zkušební laboratoř musí být kvalifikována ke spolehlivému provádění zkoušek s požadovanou přesností. • Dostatek různých typů nebo základních modelů zvolených pro zkoušení a hodnocení, aby se prokázalo, že nástroj je přesný pro všechny výrobky. • Musí se zkoušet adekvátní vzorek každého základního modelu totožného provedení, aby se ověřilo, že nástroj přesně předurčuje jmenovitou účinnost. • Veškeré vstupy jsou založeny na statistické analýze, která zaručuje jejich přesnost. Adekvátní v tomto kontextu znamená minimálně 3 kusy na zvolený model. Zvo- lené základní modely mají mít obvykle jmenovitý výkon, krytí, otáčky, elektrické charakteristiky a další různé fyzikální nebo funkční charakteristiky v takovém rozsa- hu, který ovlivňuje spotřebu energie nebo účinnost. Metoda: Určení účinnosti výpočtem U velkých strojů se jmenovitým výkonem vyšším než 2 MW, jestliže jmenovité úda- je motoru přesahují dostupné možnosti pro zkoušení, může určení přídavných vysokofrekvenčních ztrát, způsobených provozem s měničem, pomocí výpočtu představovat alternativní postup pro zís- kání řádu velikosti přídavných ztrát. Tento výpočet musí být založen na skutečném tvaru impulzů měniče, kmitočtově závis- lých náhradních parametrech obvodu elektrického motoru a na použitých mode- lech motoru, které jsou schopny zahrnout účinky vyšších kmitočtů. Tab. 2 Normativní pracovní body n T P P 1 0,9 1 0,9 P 2 0,5 1 0,5 P 3 0,25 1 0,25 P 4 0,9 0,5 0,45 P 5 0,5 0,5 0,25 P 6 0,5 0,25 0,125 P 7 0,25 0,25 0,0625

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=