ElektroPrůmysl.cz, září 2021

ElektroPrůmysl.cz ENERGETIKA, TRANSFORMÁTORY, POHONY A MĚNIČE FREKVENCE 40 | září 2021 Napěťové poměry v soustavě měnič – motor Zdroj v soustavěměnič –motor generuje posloupnost napěťových pulsů. Tyto napěťové pulsy postupují po vedení, které propojujeměnič smotorem(kabelu) směremkmotoru ve formě šířící se vlny. Vzhledem k rychlosti dějů, které se v soustavě odehrávají, je nutné uvažovat i se skutečností omezené rychlosti šíření vlny a počítat s možností odrazu vlny na rozhraních. Není-li doba nárůstu napětí na začátku kabelu podstatně větší než doba šíření vlny po kabelu, vznikne nestacionární děj a je možno ve stejném časovém okamžiku na- měřit různé napětí na různých místech ka- belu. Existuje určitá kritická délka vedení, závislá na době nárůstu napětí a rychlosti šíření po vedení. Pro kabel nízkého napětí a dobu čela rovnou 0,1 μs je tato délka cca 15 m. Napětí na konci vedení může stou- pat až na dvojnásobek napětí v meziob- vodu. Velikost napětí na svorkách motoru tak závisí i na délce kabelu mezi měničem a motorem a na parametrech kabelu. Vzhledem k vysoké spínací frekvenci, a především vysoké strmosti napájecích pulsů není možné ani na samotné vinutí motoru pohlížet jako na elektrický obvod se soustředěnými parametry, pro výzkum dějů uvnitř vinutí a v izolaci je nutné elek- trický obvod stroje a měniče chápat jako soustavu s rozloženými parametry. Časo- vě rychlé změny napájecího napětí jsou příčinou nabíjecích a vybíjecích přechod- ných dějů, které mají charakter nabíjecích a vybíjecích pulsů. U izolovaného motoru vzniká na jeho kostře elektrický potenciál, jehož časový průběh je stejný jako průběh součtu okamžitých hodnot napětí všech tří napájecích fází. Toto tzv. souhlasné na- pětí může u stroje běžné velikosti dosáh- nout i hodnot nebezpečných pro obsluhu a být příčinou nesprávné funkce ochran či nekontrolovaných výbojů statického náboje. Dojde-li u izolovaného motoru ke spo- jení s nulovým potenciálem přes hřídel, veškerý kapacitní proud z kostry motoru se bude uzavírat cestou, která vede mj. i přes ložiska. V tomto okamžiku je nutno zkou- mat i vliv tohoto proudu na konstrukční části stroje.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=