ElektroPrůmysl.cz, září 2021

ElektroPrůmysl.cz ENERGETIKA, TRANSFORMÁTORY, POHONY A MĚNIČE FREKVENCE 12 | září 2021 Vývoj funkčních bezpečnostních řešení v pohonech na střídavý proud Vývoj elektronických řídicích systémů ovlivnil i bezpečnostní technologie použí- vané u pohonů na střídavý proud. Tradičně se v automatizačních systémech zahrnují- cích pohony obvykle používala elektrome- chanická bezpečnostní relé. Tato relé moni- torují různá bezpečnostní vstupní zařízení, jako jsou koncové spínače a tlačítka nouzo- vého zastavení, a ovládají stykače, které při překročení daných parametrů bezpečně odpojí napájení systému pohonu. Vmoderních bezpečnostních systémech pro střídavé pohony se stále častěji použí- vá elektronika. Tento trend je tak silný, že v roce 2008 byla harmonizována nová nor- ma pro funkční bezpečnostní požadavky na systémy pohonů, která je od roku 2018 již ve své druhé edici ČSN EN 61800-5-2 ed. 2 Systémy elektrických výkonových po- honů s nastavitelnou rychlostí - Část 5-2: Bezpečnostní požadavky - Funkční . Tato nor- ma stanovuje požadavky na konstrukční zásady pohonných systémů souvisejících s bezpečností a rovněž definuje řadu normalizovaných bezpečnostních funkcí pohonů. Tyto definice pomáhají při har- monizaci marketingové terminologie pou- žívané pro uvádění bezpečnostních funkcí na trh. Stykače pro bezpečné zastavení pohybu motoru v nouzových situacích nebo v situ- acích předběžného spuštění lze nyní elimi- novat díky nové funkci integrované do vý- konové části pohonu. Funkce bezpečného vypnutí točivého momentu (STO) jedno- duše deaktivuje modulaci výstupu pohonu a bezpečně eliminuje schopnost pohonu přimět motor vytvářet točivý moment. Procesy se mohou stát produktivnější- mi, pokud se STO používá k bezpečnému zastavení motoru bez odpojení napájení nebo stejnosměrného obvodu pohonu. Pohon lze rychle znovu spustit, aniž by bylo nutné dobíjet stejnosměrné obvody nebo znovu nastavovat parametry řízení. Pokud je zapotřebí další funkce, je mož- né výhody STO doplnit kombinací této funkce s pokročilejšími monitorovacími funkcemi. Externí nabídky zahrnují napří- klad časová relé nebo tzv. konfigurovatel- né bezpečnostní systémy. Ty jsou obvykle mezistupněm mezi PLC a polovodičovými bezpečnostními relé. Konfigurovatelné bezpečnostní systémy lze dnes použít k realizaci mnoha standardních bezpeč- nostních funkcí pro pohony podle normy ČSN EN 61800-5-2 ed. 2. Mezi typické funk- ce patří různé funkce bezpečného zastave- ní (kategorie zastavení 0, 1, 2 podle normy ČSN EN 60204-1 ed. 3), bezpečně omezená rychlost (SLS), bezpečný směr (SDI), bez- pečné provozní zastavení (SOS), bezpečná regulace brzd (SBC) a tak dále. Takové konfigurovatelné systémy se stá- vají proveditelnými alternativami, pokud je v jednom systému implementováno něko- lik bezpečnostních funkcí. Pro jednotlivé bezpečnostní funkce zůstávají schůdněj- ším přístupem specializované jednoúčelo- vé komponenty, jako jsou relé s časovým zpožděním nebo dvouruční ovládací relé. Externí bezpečnostní komponenty jsou obvykle zapojeny a konfigurovány tak, aby fungovaly společně s pohonem. Vývoj apli- kace obvykle vyžaduje zapojení a konfigu- raci obou zařízení jednotlivě tak, aby moh-

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=