ElektroPrůmysl.cz, prosinec 2021

ElektroPrůmysl.cz ELEKTROMOBILITA 92 | prosinec 2021 Pomalé nabíjení je velmi běžným způsobem nabíjení elektrických vozidel, používanýmmnoha vlastníky pro nabíjení doma přes noc. Pomalé jednotky však nejsou nutně omezeny na domácí použití, lze je nalézt také na pracovišti a na veřejných místech. Vzhledem k delším dobám nabíjení oproti rychlým jednotkám jsou veřejná místa pro pomalé nabíjení méně běžná a často se jedná o starší zařízení. Ačkoliv pomalé nabíjení lze provést přes tříkolíkovou zásuvku s použitím standardní tříkolíkové zásuvky, vzhledem k vyšším požadavkům elektrických vozidel na proud a delší době strávené nabíjením se těm, kteří potřebují pravidelně nabíjet doma nebo na pracovišti, důrazně doporučuje, aby si pořídili jednoúčelovou nabíjecí jednotku pro elektrická vozidla nainstalovanou oprávněným elektroinstalatérem. Všechna plug-in elektrická vozidla lze nabíjet za pomoci alespoň jednoho z výše uvedených pomalých konektorů s použitím příslušného kabelu. Většina domácích jednotek má stejný kabel typu 2, jaký se nachází na veřejných nabíječkách, případně mají tehdy, když je to pro konkrétní elektrické vozidlo vhodné, integrovaný konektor typu 1. Volba konektorů závisí na typu nabíječky (zásuvky) a na vstupním otvoru vozidla. Na straně nabíječky se u velmi rychlých nabíječek používá standard CHAdeMO, CCS (Combined Charging Standard) nebo konektory typu 2. U rychlých a pomalých jednotek se obvykle používá typ 2, typ 1, Commando nebo zásuvky pro tříkolíkové zástrčky. Většina elektrických vozidel se napájí dvěma kabely pro pomalé a rychlé nabíjení střídavým proudem, a to jedním s tříkolíkovou zástrčkou a druhým s konektorem typu 2 na straně nabíječky, přičemž oba jsou opatřeny kompatibilním konektorem pro přívodní otvor vozidla. Tyto kabely umožňují připojení elektrického vozidla na většině míst pro nabíjení bez integrovaného kabelu, zatímco použití jednotek s integrovaným kabelem vyžaduje použití kabelu se správným typem konektoru pro vozidlo. Typy konektorů u nabíjecích stanic do 3 kW Vidlice SCHUKO 3 kW AC Typ 1 3 kW AC Typ 2 3 kW AC Commando 3 kW AC Většina nabíjecích jednotek je projektována s výkonem do 3 kW, přičemž některé stojanové nabíječky jsou projektovány s výkonem 6 kW. Doby nabíjení se liší v závislosti na nabíjecí jednotce a na nabíjeném elektrickém vozidle, úplné nabití na jednotce 3 kW však obvykle trvá 6–12 hodin. Většina pomalých nabíjecích jednotek obvykle nemá integrovaný kabel, což znamená, že pro připojení elektrického vozidla v místě nabíjení je zapotřebí kabel.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=