ElektroPrůmysl.cz, červenec 2021

ElektroPrůmysl.cz ENERGETIKA, TRANSFORMÁTORY, POHONY A MĚNIČE FREKVENCE 72 | červenec 2021 Třífázové, dvoufázové a jednofázové motory – jak jsou konstruovány, k čemu se používají Elektromotory – jednofázové a třífázové –mají jednoduchý úkol. Přeměňují elektrickou energii na mechanickou v podobě rotačního pohybu hřídele. Toto je možné díky využití magnetického pole. Samozřejmě, že v závislosti na každé aplikaci by mělo být použito jiné řešení umožňující uvedení do pohybu. V průmyslu se nejčastěji setkáváme s asyn- chronními třífázovými motory s klecovými nebo kroužkovými rotory. To je dáno pře- devším jejich jednoduchou konstrukcí, snadnou obsluhou a možností dosáhnout mnohem vyššího výkonu než v případě jednofázových motorů. Používají se v kom- presorech, soustruzích, frézkách a mnoha dalších zařízeních. Třífázový motor s klecovým rotorem Třífázový motor s klecovým rotorem se skládá z rotoru a statoru, ve kterých jsou zhotoveny drážky. Umísťují se v nich vinutí. V případě rotoru se jedná o hliníkové nebo měděné tyče spojující dva kroužky dohro- mady. Vytvářejí tak něco, co vypadá jako klec. Tyče, které tvoří klec, jsou umístěny diagonálně, aby bylo možné dosáhnout rovnoměrné rotace. Tento motor je také nazýván motorem nakrátko. Je to proto, že elektrický obvod rotoru u tohoto typu po- honu pracuje vždy nakrátko. Hlavní nevýhodou asynchronních moto- rů s klecovým rotorem jsou vysoké spouš- těcí proudy při současně malém rozběho- vém momentu. Motory nakrátko odebírají pěti až osminásobek jmenovitého proudu. To způsobuje, že se vinutí zahřívají, což je nepříznivý jev. Navíc takto vysoký odběr proudu může způsobit kolísání napětí v síti. Proto se motory s výkonem více než 4 kW nesmí připojovat přímo k síti. Z to- hoto důvodu jsou pro spuštění stanovena určitá konkrétní řešení. Jedním z nich je použití systému hvěz- da-trojúhelník. To znamená, že při spuštění pracuje motor po určitou dobu s nižšímmo- mentem a napětí na každém vinutí se rovná

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=