ElektroPrůmysl.cz, zaří 2020

ElektroPrůmysl.cz ENERGETIKA, TRANSFORMÁTORY, POHONY A MĚNIČE FREKVENCE 52 | září 2020 Hodnocení oteplení elektrických pohonů ve výbušných atmosférách Norma ČSN EN 60079-14 ed. 4 vyžaduje, aby všechny motory byly instalovány s ochranou proti přetížení pro zajištění ochrany proti přetížení a dalších očekávaných poruch. Existují některé úrovně ochrany, jako je „eb", které typicky vyžadují další Ex bezpečnostní zařízení pro omezení maximálních povrchových teplot na hodnoty v rozsahu vyznačené teplotní třídy. V některých případech jsou ochrana proti přetížení a Ex bezpečnostní zařízení kombinovány do jedné jednotky. Zkoušky oteplení elektrických strojů popsané v této normě se neprovádí se zapojenou ochranou proti přetížení. Národní předpisy, jako je ATEX směrnice 2014/34/EU vyžadují, aby se uvažovalo s provozní spolehlivostí bezpečnostních zařízení, vyžadovaných pro zajištění bez- pečné funkce zařízení s hlediska ochrany proti výbuchu. Typické očekávané poruchy pro elektric- ké motory, jak jsou uvedeny v normě ČSN EN 60034-11, zahrnují dále uvedené stavy. Požadavky pro jednotlivé typy ochrany nemusí zahrnovat všechny dále uvedené očekávané poruchy. • Tepelné přetížení s pomalou změnou, v důsledku: - poruchy ventilátoru nebo větracího systému v důsledku velkého množství prachu ve větracím potrubí nebo špíny na vinutí nebo na chladicích žebrech na rámu apod.; - přílišné zvýšení okolní teploty nebo teploty chladicího média; - postupné zvyšování mechanického přetížení; - přílišné cyklování motoru dimenzovaného pro občasně přerušovaný chod; - dlouhodobější pokles napětí, přepětí nebo nevyváženost napájení stroje; - odchylky v kmitočtu. • Tepelné přetížení s rychlou změnou, v důsledku: - zabrzdění motoru; - výpadek fáze; - spouštění za abnormálních podmínek, například, vysoká setrvačnost, příliš nízké napětí, abnormálně vysoký kroutící moment; - náhlé a významné zvýšení zátěže; - opakované spouštění během krátké doby. Maximální tolerance jmenovitého napětí (kladné nebo záporné) povedou k maximál- ní povrchové teplotě, která bude vznikat na statoru nebo na rotoru. Typicky to bude zá- viset na dále uvedených podmínkách: • Malé asynchronní stroje se jmenovitým výkonem do 5 kW obecně vykazují maximální povrchovou teplotu, když pracují s přiloženým napětím, které je větší než jmenovité napětí, v důsledku ztrát v jádře a magnetizačního proudu, který se rychle zvyšuje při nasycení jádra při vyšším přivedeném napětí. • Větší asynchronní motory s výkonem větším než okolo 20 kW, obecně vykazují maximální povrchovou teplotu, když pracují s přiloženým napětím,

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=