ElektroPrůmysl.cz, zaří 2020

ElektroPrůmysl.cz ENERGETIKA, TRANSFORMÁTORY, POHONY A MĚNIČE FREKVENCE 12 | září 2020 Zastavení či doběh pohonu je přechodový jev, který je možno ovlivnit řízením motoru. Nejjednodušší je volný doběh, kdy se motor odpojí od zdroje a doba doběhu závisí jen na momentu pracovního stroje a momentu setrvačnosti pohonu. Při elektrickém brz- dění pohonu elektromotorem vzniká navíc hnací moment opačného znaménka než při motorovém chodu, tedy ve směru momen- tu pracovního stroje. Brzdit lze stejnosměr- ným proudem, do odporu (v mezi obvodu) nebo rekuperací. Dobu doběhu či brzdění je možno díky parametrizaci měniče nastavit na požadovanou hodnotu. Doběhová rampa je závislost frekvence na čase. Vzniká při každém rozběhu. Stejně jako rozběhovou, tak i doběhovou rampu je často třeba nastavit podle pohonu, ale vždy rampa souvisí s velikostí brzdicího proudu. Při nevhodně nastavené rampě a jejím nesouladem s proudem vznikne chyba, je podřízena maximálnímu proudu. Frekvenční měniče umožňují nastavit ram- py různých tvarů - lineární, S nebo U podle obrázků. U obvyklých zátěží stačí použít rampu lineární, u specifických pracovních strojů se nastavuje typ S či U s měnitelným poloměrem zakřivení. Rozběhová rampa je závislost frekvence na čase. Vzniká tedy při každém rozběhu. Často je třeba tuto rampu nastavit cíleně podle pohonu (výtah, dopravník), aby nedošlo k nežádoucím jevům (velké přetížení osob ve výtahu) nebo dokonce poškození (přetržení dopravníku). Rampa souvisí s velikostí proudu, při nesouladu vzniká chyba, maximální proud nelze překročit. Frekvenční měniče umožňují nastavit rampy různých tvarů - lineární, S nebo U podle obrázků. Tento tvar se nastavuje v závislosti na aplikaci a požadované dynamice. U obvyklých zátěží stačí použít rampu lineární, u specifických pracovních strojů se nastavuje typ S či U s měnitelným koeficientem zakřivení. Nevhodné nastavení rozběhových ramp může vést k teplotnímu přetížení. Rozběhové a doběhové rampy u elektrických pohonů

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=