ElektroPrůmysl.cz, duben 2020

ElektroPrůmysl.cz ELEKTROMOBILITA 46 | duben 2020 Elektromobil umí jezdit i za 50 haléřů na kilometr Česko ale potřebuje rozsáhlejší síť dobíjecích stanic a podporu státu Jaký typ firem v Česku zapojí elektromobily jako první do svého podnikání? A jaké jsou nejčastější překážky rozvoje alternativního pohonu firemních flotil i privátních vozů? O tom hovoří Leoš Kabát ze společnosti Schneider Electric, která rozvíjí program elektromobility a instalovala po celém světě více než 125 tisíc nabíjecích stanic pod označením EVlink. Spolupracuje také se všemi významnými automobilkami na evropském trhu, mezi které patří také firma Renault. Jak vidíte nejbližší budoucnost elekt- romobility v českých i evropských pod- mínkách? Pro rozvoj elektromobilů je klíčové vybu- dování dostatečné nabíjecí infrastruktury s přesahem hranic jednotlivých zemí – v rámci EU. Kromě budování infrastruktury je nutné řešit také přístup k ní. Důležité je, aby spolu jednotliví poskytovatelé nabíje- cí infrastruktury komunikovali a vzájemně sdíleli nabíjecí stanice. V České republice není stále vybudovaná dostatečná veřej- ná síť pro nabíjení, která by umožňovala další rozvoj elektromobility. Stát navíc posunul dotace do budování infrastruk- tury, takže se rozvoj opozdí o další roky. V ostatních evropských zemích stát posky- tuje různé úlevy a dotace pro nákup elek- tromobilů a nabíjecích stanic – což u nás prozatím neplatí. Koncoví uživatelé a firmy tedy nejsou v Česku dostatečně motivo- váni. Další překážkou je cena elektromo- bilů, která se odvíjí podle ceny baterií – ta z dnešního pohledu brzdí elektromobilitu nejvíce. Dokážete si představit firmu, pro níž je provoz flotily elektromobilů výhodný? Případně za jakých podmínek? Primárně by měl masivněji využívat elek- tromobily převážně stát a státní firmy a orgány jako je například policie, pošta, úřady sociálního zabezpečení atd. Vozidla jsou také vhodná pro použití v půjčovnách, protože carsharing umožnuje jednoduché ovládání a řízení. Auta se mohou nabíjet, když čekají na zákazníka nebo když zá- kazník například nakupuje. Lze si rovněž představit model firmy, která se živí roz- vážkovou službou v okolí svého sídla. Po- kud si tato firma domluví s dodavatelem Obr. 1 Dobíjení elektromobilu pomocí domácí dobíjecí stanice EVlink

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=