ElektroPrůmysl.cz, březen 2020

ElektroPrůmysl.cz ELEKTROMOBILITA 198 | březen 2020 • ČSN EN 61851 Systémnabíjení elektrických vozidel vodivýmpropojením– Část 21: Požadavky na elektrická vozidla pro vodivé připojení k AC/DC napájení (soubor) • ČSN EN 61851-1 ed. 2 Systém nabíjení elektrických vozidel vodivým propojením – Část 1: Obecné požadavky (v současnosti se připravuje 3. edice) • ČSN EN 61851-23 Systém nabíjení elektrických vozidel vodivým propojením – Část 23: DC nabíjecí stanice • ČSN EN 62196-2 Vidlice, zásuvky, vozidlová zásuvková spojení a vozidlové přívodky – Nabíjení elektrických vozidel vodivým připojením – Část 2: Požadavky na rozměrovou kompatibilitu a zaměnitelnost pro přístroje s kolíky a dutinkami na střídavý proud. • ČSN EN 62196-3 Vidlice, zásuvky, vozidlová zásuvková spojení a vozidlové přívodky – Nabíjení elektrických vozidel vodivýmpřipojením– Část 2: Požadavky na rozměrovou kompatibilitu a zaměnitelnost pro vozidlová zásuvková spojení s kolíky a dutinkami na stejnosměrný a střídavý/ stejnosměrný proud . Režim nabíjení elektrických vozidel Obecně je režim nabíjení akumulátorových baterií zabudovaných ve vozidlech rozdělen do 4 skupin. Přestože se jedná o relativně novou a všeobecně přijímanou věc, existují i v rámci Evropy (CENELEC) určité odchylky, viz dále. Režim nabíjení 1 – připojení elektrického vozidla (dále jen EV) na střídavou napájecí síť (rozvodnou síť) s použitím normalizovaných zásuvek do 16 A a do 250 V u jednofázového střídavého proudu nebo do 480 V u trojfázo- vého střídavého proudu na straně napájení a s použitím silových vodičů a vodičů ochran- ného uzemnění (dle ČSN EN 61851-1 ed. 2). Režim nabíjení 1 je způsob připojení EV k normalizované zásuvce AC napájecí sítě s použitím kabelu a vidlice, které nejsou vy- baveny žádným doplňkovým řídicím nebo pomocným kontaktem. Jmenovité hodnoty proudu a napětí ne- smí překročit: – 16 A a 250 V AC, jednofázově; – 16 A a 480 V AC, trojfázově. Přitom je nutno vzít v úvahu i některá omezení a doporučení států: - Ve Spojeném království (UK), USA a Izraeli je režim nabíjení 1 zakázán zcela, v Itálii je zakázán ve veřejných prostorech. - V Kanadě je režim nabíjení 1 bez přerušení integrovaného zemnícího spojení podle národních předpisů zakázán. Obr. 4 Ideální stav elektromobility v městském prostředí a častá realita Vzorový ideální stav systému elektromobility Norská městská realita vzniklá na základě masivní finanční podpory elektromobility

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=