ElektroPrůmysl.cz, březen 2020

ElektroPrůmysl.cz ELEKTROMOBILITA 196 | březen 2020 Úvod k elektromobilitě V posledním období sílí tlak (v Evropě především politický) na široké zavedení elektromobility, která by měla postupně nahrazovat vozidla se spalovacím motorem. Podívejme se na vývoj tohoto fenoménu v širším pohledu. Již na konci devatenáctého století soutě- žily elektromobily s vozidly se spalovacím motorem. Dokonce první automobil „La Ja- mais Contente“, který překonal v roce 1899 rychlost 100 km za hodinu byl elektromobil. I průkopník elektrifikace Tomáš Alva Edison sestrojil elektrický automobil, viz obr. 1. Ani v tomto období se nejednalo z dneš- ního pohledu pouze o osobní vozidla, ale byly na elektrický pohon konstruovány i další typy vozidel, viz obr. 2. Současně s vývojem elektrických vozidel probíhal v tomto období i vývoj způsobu do- bíjení jejich baterií. V té době se samozřejmě jednalo o olověné akumulátory. Tento vývoj již v té době dal dva hlavní směry, platné do- sud. Jednalo se o nabíjení akumulátoru zabu- dovaného ve vozidle (dále jen EV) a na druhé straně o možnost vozidlu vybité baterie rela- tivně rychle nahradit nabitými. Na počátku 20. století v USA bylo užívá- no více vozidel s elektrickým pohonem než se spalovacímmotorem. Elektromobily po- skytovaly svým uživatelům vyšší komfort a snadnější ovládání. Automobily se spalo- vacím motorem se tehdy startovaly pomo- cí startovací kliky, ovládání chodu motoru bylo náročné, tyto vozy byly velmi hlučné a složitější na údržbu. Hlavní zvrat ve pro- spěch automobilů se spalovacím motorem změnila první sériová výroba aut – model „T“ Henryho Forda a zavedení elektrické- ho startéru. Tento model vozu (T) vytlačil elektromobily svou spolehlivostí, podstat- ně větším dojezdem, a i nízkou cenou. Další větší zájem o elektromobily vyvola- la ropná krize v letech 1970 a 1980. Po nich to byl i zájemo snížení emisí v ovzduší měst. Toto se projevilo experimentálním zastavo- váním elektrického pohonu do stávajících typů automobilů a objevila se i nová vozi- dla konstruovaná přímo pro elektrický po- hon (např. GM EV-1). V současnosti existují dva hlavní směry vozidel, které se mohou, nebo musí, napájet ze sítě. Jedná se o elek- tromobily (např. vozy TESLA, Renault ZOE) a hybridní vozidla užívající jak spalovací mo- tor, tak elektromotor s baterií, umožňující pohyb na omezené vzdálenosti, tzv. PHEV (hybridní plug-in silniční vozidlo), například Škoda Superb Combi PHEV. Obr. 1 Průkopníci elektromobilismu Ing. Karel Dvořáček, Předseda Technické normalizační komise TNK č. 22 a je členem TNK 76 a autorizační rady ČKAIT Elektromobil La Jamais Contente Tomáš Alva Edison a jeho elektromobil

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=