ElektroPrůmysl.cz, březen 2020

ElektroPrůmysl.cz ELEKTROMOBILITA 194 | březen 2020 Asymetrické nabíjení elektromobilů Asymetrické nabíjení je způsobeno nerovnováhou fáze, což může být problematické pro zátěže fází, kde se předpokládají stejná fázová napětí. Zkušenosti společnosti ČEZ Distribuce ukazují následující problémy s kvalitou elektrické energie v elektrických sítích nízkého napětí, které mohou vzniknout v důsledku asymetrického nabíjení elektrických vozidel. • Většina stávajících elektrických vozidel je vybavena možností nabíjení stejno- směrným a střídavým proudem. • Nabíjení stejnosměrným proudem se obvykle používá pro nabíjení vysokým výkonem (výkon nad 22 kW). Konektory stanic pro nabíjení stejnosměrným proudem jsou obvykle napájeny symetricky třemi fázemi na straně střídavého napětí nabíjecí stanice. • Stanice pro nabíjení střídavým proudem jsou obvykle vybaveny jednofázovou zásuvkou 230 V, domácí zásuvkou 16 A nebo zásuvkou Schuko (max. výkon 3,7 kVA) nebo třífázovými konektory Mennekes na střídavý proud (obvykle s nabíjecím výkonem 11 kW (16 A, třífázové), 22 kW (32 A, třífázové) nebo 43 kW (63 A, třífázové). Interní nabíječky pro nabíjení střídavým proudem ve většině stávajících elektrických vozidel však mají obvykle pouze jednofá- zové nebo dvoufázové provedení, což zna- mená, že elektrická vozidla nejsou schopna využít celý potenciál nabíjecích stanic, čímž se může ztrojnásobit doba nabíjení. Kromě toho, jednofázové provedení interních na- bíječek pro nabíjení střídavým proudem znamená zvýšenou nerovnováhu či asy- metrii napětí v rozvodných soustavách a vzhledem k nutnosti posílení rozvodných sítí i riziko vyšších nákladů pro distributora elektrické energie (dále jen DSO). V případě nabíjení více elektrických vozidel z nabíje- cích stanic pro nabíjení střídavým napětím ze stejné jedné fáze současně by v mnoha případech mohlo dojít k porušení normy pro kvalitu elektrické energie ČSN EN 50160 ed. 3. Na druhé straně, symetrické třífázové nabíjení elektrických vozidel snižuje riziko nerovnováhy napětí. Jiná technická řešení zahrnují použití fázových vodičů. Podobné problémy s nerovnováhou napětí mohou být způsobeny také asy- metrickým nabíjením třífázových interních nabíječek pro nabíjení střídavým proudem v elektrických vozidlech v důsledku softwa- rového řízení nabíječky. V současnosti zahr- nují stávající modely elektrických vozidel, které umožňují třífázové nabíjení střídavým proudem, model Tesla Model S (dvojité na- bíječky mají výkon 16 kW nebo 22 kW) a Renault Zoe (22 kW nebo 44 kW). Předpokládá se, že rozdíl v ceně jednofá- zových a symetrických třífázových interních nabíječek pro nabíjení střídavým proudem je minimální, důrazně se doporučuje navr- hovat budoucí elektrická vozidla se symet- rickými třífázovými interními nabíječkami pro nabíjení střídavým proudem v případě, že interní nabíječka pro nabíjení střídavým proudem přenáší výkon vyšší než 3,7 kVA. Mohou se tak významně snížit náklady na rozmístění nabíjecí infrastruktury připoje- né k elektrickým sítím a zvýší se přínos pro řidiče elektrických vozidel v podobě využí- vání mnohem rychlejšího nabíjení. Provo- zovatelé nabíjecí infrastruktury mohou také v důsledku vyššího nabíjecího výkonu po- skytovaného třífázovou nabíječkou umožnit souběžné nabíjení více elektrických vozidel.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=