ElektroPrůmysl.cz, březen 2020

ElektroPrůmysl.cz AUTOMATIZACE, ŘÍZENÍ A REGULACE 150 | březen 2020 ce, včetně signálů na vstupech a výstupech, i podrobná identifikace a diagnostika systé- mu za běhu. V oblasti modulů (karet) vstupů a vý- stupů jsou k dispozici různé konfigurace dvoustavových binárních vstupů a spína- ných tranzistorových i reléových výstupů, i různé provedení analogových napěťových a proudových vstupů a výstupů. Některé z nich přímo podporují HART komunika- ci snímačů do nadřazené řídící jednotky. Nechybí moduly pro odporové senzory teploty, rychlé frekvenční signály nebo při- pojení potenciometrů. Velmi příjemně je provedeno připojení vodičů prostřednictví vyjímatelných pružinových nebo klasických šroubovacích svorek. Moduly pro nevýbušné prostředí umož- ňující připojení všech typů senzorů (např. PNP/NPN třívodičových optických, indukč- ní a dalších senzorů). Typy pro výbušné prostředí pak slouží pro přímé připojení Ex certifikovaných senzorů a akčních prvků (např. senzory typu NAMUR). Pro snadné přímé nasazení v Ex prostře- dí jsou nabízené i kompletní od výrobce certifikované rozvaděče, čímž zejména pro zóny 1/21 odpadá jakákoliv nutná Ex certi- fikace na straně dodavatele systému. Modulární I/O připojovací systémy Turck EXCOM tak umožňují realizovat všechny rozsáhlé automatizační i distribuované řídi- cí systémy a jejich spolehlivost je již dlouho- době ověřena u náročných procesů chemic- kého průmyslu. Turck, s.r.o. Na Brně 2065, 500 06 Hradec Králové Tel.: +420 495 518 766 E-mail: turck-cz@turck.com www.turck.cz Konektory a kabely pro dobíjení elektromobilů Volba konektorů závisí na typu nabíječky (zásuvky) a na vstupním otvoru vozidla. Na straně nabíječky se u velmi rychlých nabíječek používá standard CHAdeMO, CCS (Combined Char- ging Standard (standard pro kombinované nabíjení)) nebo konektory typu 2. U rychlých a pomalých jednotek se obvykle používá typ 2, typ 1, Commando nebo zásuvky pro tříkolíkové zástrčky. Na straně vozidla mají evropské modely elektrických vozidel (Audi, BMW, Renault, Mercedes, VW a Volvo) často vstupy typu 2 a odpovídající velmi rychlý standard CCS, zatímco asijští výrobci (Nissan a Mitsubishi) preferují kombinaci přívodu typu 1 a standardu CHAdeMO. Neplatí to však vždy, výjimkou jsou Hyundai Ioniq Electric a plug-in Toyota Prius. Většina elektrických vozidel se napájí dvěma kabely pro pomalé a rychlé nabíjení střídavýmproudem, a to jedním s tříkolíkovou zástrčkou a druhým s konektorem typu 2 na straně nabíječky, přičemž oba jsou opatřeny kompatibil- ním konektorem pro přívodní otvor vozidla. Tyto kabely umožňují připojení elektrického vozidla na většině míst pro nabíjení bez integrovaného kabelu, zatímco použití jednotek s integrovaným kabelem vyžaduje použití kabelu se správným typem konektoru pro vozidlo. Příklady zahrnují Nissan Leaf, který je obvykle dodáván s kabelem s tříkolíkovou zástrčkou a konektorem typu 1 a s kabelem s konektorem typu 2 a typu 1. Renault Zoe má odlišné nastavení nabíjení a je dodáván s kabelem s tříkolíkovou zástrčkou a konektorem typu 2 a/nebo s 2 konektory typu 2. Pro velmi rychlé nabíjení se u obou modelů používá integrovaný konektor, který je připevněn k nabíjecím jednotkám. Konektory pro střídavý proud jsou: Tříkolíkový, Spojené království (BS 1363) / Průmyslový Commando (IEC 60309) / Americký typ 1 (SAE J1772) / Evropský typ 2 (Mennekes, IEC 62196) Konektory pro stejnosměrný proud jsou: Japonský JEVS (CHAdeMO) / Evropský systém kombinovaného nabí- jení (CCS nebo„Combo“) / Patentovaný konektor Supercharger společnosti Tesla

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=