ElektroPrůmysl.cz, září 2019

Elektro Průmysl .cz MĚŘICÍ, ZKUŠEBNÍ A MONITOROVACÍ TECHNIKA září 2019 | 183 pro výpočet mechanické síly. Pro výpočet účinnosti je pak samozřejmě potřeba pro- vést i měření elektrického výkonu na svor- kách motoru nebo měniče. Účinnost se vypočte podle: Mechanický výkon η (účinnost) = Elektrický výkon Během testování se zátěž mění, aby se stanovila účinnost v různých provozních režimech. Systém využívající testovacího stojanu se může zdát docela jednoduchý a bezpro- blémový, ale má řadu základních nevýhod: 1. Motor musí být vyřazen z provozu. 2. Zatížení motoru nereprezentuje skutečné zatížení, při kterém motor (pohon) pracuje během provozu. 3. Během testování musí být motor nahrazen jiným, který musí být dočasně nainstalován (vytvoření prostojů). 4. Snímače točivého momentu jsou drahé a mají omezený pracovní rozsah, takže je třeba používat několik senzorů k testování různých motorů. 5. Testovací stojan, který je schopen pokrýt širokou řada motorů je drahý a uživateli takovýchto stojanů jsou obvykle specializované organizace provádějící opravy nebo vývoj motorů (pohonů). 6. Při testech prováděných s využitím takových to stojanů nejsou brány v potaz podmínky„skutečného světa“. Komplikovanost, náročnost na vybavení i na personál pak samozřejmě vede k tomu, že podobné zkoušky se provádějí jen na pohonech velmi velkých výkonů, kde je snaha o jistou optimalizaci. Nicméně ob- rovské množství instalovaných pohonů malých a středních výkonů je ponecháno představě, že konstruktér daného zařízení osazeného motory „věděl co dělá“ a tu- díž pohon má pro daný provoz optimální vlastnosti i spotřebu. Praxe však říká, že to není ani náhodou pravda. Parametry elektrického motoru Elektromotory jsou určeny pro různé druhy aplikací v závislosti na zatížení a provozních podmínkách, a protomá každýmotor poně- kud odlišné vlastnosti. Tyto charakteristiky jsou klasifikovány podle norem IEC (Meziná- rodní elektrotechnická komise) nebo NEMA (Národní asociace výrobců elektrických zaří- zení). Tyto normy mají přímý dopad na kon- strukci, provoz a účinnost motoru. Každý motor má typový štítek, který uvádí hlavní provozní parametry a infor- mace o účinnosti v souladu s doporučení- mi NEMA nebo IEC. Data na štítku pak lze použít k porovnání požadavků motoru se skutečným provoz- ním režimem. Například, když porovnáním těchto hodnot zjistíte, že motor překračuje očekávané otáčky nebo točivý moment uvedený ve specifikaci, v takovém případě může dojít ke zkrácení životnosti motoru, nebo dokonce k jeho předčasnému selhání. Další vlivy, jako je nevyváženost napě- tí nebo proudu a harmonické, spojené se špatnou kvalitou elektřiny mohou také snížit výkon motoru. Jestliže existuje u da- ného motoru nebo pohonu některá z uve- dených skutečností, motor bude mít nižší Obr. 2

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=