ElektroPrůmysl.cz, únor 2019

Elektro Průmysl .cz OSVĚTLOVACÍ TECHNIKA 10 | únor 2019 hranici plánované doby života. Osvětlovací soustava nemusí po této době svou geo- metrií odpovídat aktuálním nárokům na osvětlování. S rozvojem a prosazováním LED svítidel se bude také měnit způsob a lhůty servis- ních zásahů. Obnova VO by měla také před- jímat náročnost budoucí údržby a již při přípravě projektů obnovy, jelikož probíhá zásadně etapovitě, zohlednit budoucí pro- vozní náklady tím, že například budou po- užívány jen předem stanovené typy prvků, jako driverů, svítidel, resp. světelných zdro- jů. Z tohoto důvodu jsou v rámci koncepce VO nastavovány standardy prvků. Z důvodu optimalizace provozních ná- kladů v případě delší doby života zdroje LED již nehraje takovou roli typ světelného zdroje, nicméně je vhodné dodržet vyme- zený počet typů, resp. výrobců z důvodu servisních nákladů, například proto, že doby života driveru jsou zatím výrazně kratší než světelného zdroje. Přestože problematika veřejného osvět- lení zahrnuje mnoho aspektů, od dodr- žování platné legislativy po minimalizaci světelného smogu, tato kapitola se věnuje veřejnému osvětlení zejména z pohledu energetické a finanční náročnosti a mož- ností při jeho modernizaci. Optimální životnost prvků veřejného osvětlení jsou: • Svítidla 8-10 let • Rozvaděče 15 let • Kabeláž 50 let • Stožáry obecně cca 30 let dle typu - Sadové 25 let - Výložníkové 30 - 45 let Provozní náklady na soustavu veřejného osvětlení (VO) odpovídají přibližně 1 – 3 % z rozpočtu obce, v rozdělení 50 % elektric- ká energie a 50 % servis a údržba. Hlavními impulzy k renovaci VO jsou aktuálně kvali- ta veřejného osvětlení, energetické úspory a nové technologie. Mnohé obce, zejména ty malé, mají osvětlovací soustavy zastara- lé, na konci morálního i fyzického života. Možnost dotace na tvorbu koncepce V programovém období 2014 – 2020 mo- hou města a obce v rámci Operačního pro- gramu Zaměstnanost, prioritní osa Efek- tivní veřejná správa, využít dotační titul určený přímo na komplexní (integrovanou) koncepci veřejného osvětlení. V roce 2017 byla vyhlášena výzva s možností žádat o dotaci ve výši až 95 % na tvorbu Koncepce veřejného osvětlení. Mi- nimální výše dotace byla sice 2 mil. Kč, ale výhodou je právě možnost integrace s další- mi koncepcemi, zejména dopravní, energe- tickou apod. Více informací na www.esfcr.cz. Třídy osvětlení pro chodce a pomalou dopravu (P) Třídy osvětlení P jsou určeny převážně pro chodce a cyklisty pohybující se po chodnících a cyklostezkách a pro řidiče motorových vozidel pohybujících se nízkou rychlostí po komuni- kacích v obytných oblastech, pro osvětlení krajnic, parkovacích pruhů a dalších dopravních prostorů, které leží odděleně nebo podél dopravní pozemní komunikace nebo pozemní komunikace v obytné oblasti apod.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=