ElektroPrůmysl.cz, říjen 2019

Elektro Průmysl .cz SOFTWARE 122 | říjen 2019 Virtuální realita v aplikacích systému Control Web V odborném tisku se v poslední době objevuje stále více článků o virtuální a rozšířené realitě v průmyslové automatizaci. Toto téma sice dosud nedosahuje popularity ostatních témat spojovaných s tzv. Průmyslem 4.0, ale růst zájmu o tuto problematiku je viditelný. Přitom virtuální a rozšířená realita nyní rozhodně není v popředí zájmu autorů aplikací automatizačních systémů. Doba virtuální reality pravděpodobně brzy přijde i sem. Jen nevíme, kdy a v jaké podobě. Kdo ale používá programové prostředí Control Web, může s virtuální realitou začít již nyní. Roman Cagaš, Moravské přístroje a.s. Již nyní by nebylo žádným velkým tech- nickým problémem udělat grafické uživa- telské rozhraní vizualizačního a dohledo- vého systému ve virtuální realitě. Hlavní je spíše nalézt tu pravou oblast aplikačního nasazení, kde přínosy virtuální reality převýší určité komplikace a nepohodlí při jejím používání. Nyní asi nemůžeme po operátorech chtít, aby trávili pracovní dobu ve velínu s brýlemi pro virtuální re- alitu na hlavě. A není to problém jen pro ty, kterým se ve virtuálním prostředí dělá nevolno. Ze svých zkušeností mohu říci, že mít na sobě VR brýle několik hodin denně je docela únavné. A především v horkém létě je nepříjemná i skutečnost, že ka- mery, elektronika i zobrazovače v brýlích docela hřejí. Většina z vás jistě namítne, že virtuální realitu ve svých aplikacích nepo- třebuje. To je bezpochyby pravda, ale když ji nepoužijete, nijak neobtěžuje, nic ne- spotřebovává ani nijak nezatěžuje a jako součást vybavení ji máte zdarma. A někdy se třeba může hodit. V oblasti virtuální a rozšířené reality pro- bíhá intenzivní vývoj, o standardech tedy ještě není rozhodnuto. Probíhá proto válka platforem. Řada obecně použitelných tech- nologií pro virtuální realitu je proto nějak softwarově blokována. Cílem čelních firem oboru je snaha o uzamčení zákazníka – do- davatelé usilují, aby na nich byli zákazníci co nejvíce závislí. Vyvázat se z takových zá- Levý a pravý obraz je za běhu aplikace zobrazován ve 3D scéně Jakoukoliv existující aplikaci je možno za pár okamžiků rozšířit o virtuální realitu

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=