ElektroPrůmysl.cz, duben 2017

Elektro Průmysl .cz ELEKTROMOBILITA 52 | duben 2017 Nabíjecí systémy elektromobilů Pravidelné používání elektromobilů vyžaduje bezpečné a jednoduše použitelné nabíjecí stanice. Tato nově vytvořená infrastruktura nabíjecích stanic by měla uživatelům umožnit nabíjet elektromobily, když zastaví (doma, na pracovišti, v nákupním středisku, parkovišti atd.), a neměla by vyžadovat zastavení pouze pro potřebu nabíjení: na rozdíl od standardního automobilu. Pro nalezení optimální rovnováhy mezi pl- ným nabitím elektromobilu a zvyky uživa- telů ve vztahu k místům, kde běžně zastaví, jsou potřebné různé typy infrastruktury pro dobíjení. Pro dlouhé zastávky (přes celou noc doma, přes den na pracovišti), může být provedeno kompletní nabití za 6 až 8 hodin v domovní nebo vyhrazené instalaci. Pro krátké zastávky na 1 až 2 hodiny (parkoviště, obchodní centra, parkoviště u veřejných cest, zastávky na oběd atd.), je potřebné rychlé nabíjení s přesně defino- vaným ukončením. Stále se objevují případy, kdy uživatel musí zastavit, aby nabil baterie (během dlouhé cesty nebo po intenzivním profe- sionálním využívání elektromobilu, jako je taxi nebo půjčovna automobilu), je nutné použít rychlé nabíjení 15 až 20 min. Ve všech případech je zásadní zajistit bez- pečnost nabíjení pro osoby, elektromobil a pro instalaci ke které je elektromobil při- pojen. Jde o klíčový faktor, který např. ome- zuje výkon a využití stávajících elektrických zásuvek pro nabíjení doma. Rozdílné režimy připojení pro nabíjení, které jsou definová- ny mezinárodními standardy IEC a EN, nabí- zí řešení pro tuto oblast instalací. Elektrické vozidlo musí být připojeno k napájecímu zařízení tak, aby za normál- ních podmínek byla funkce vodivého pře- nosu energie bezpečná. Obecně je tohoto principu dosazeno splněním odpovídajících požadavků stanovených v normě ČSN EN 61851-1 ed. 2 . Režimy nabíjení První metoda nabíjení elektrického vozidla spočívá v připojení střídavé napájecí sítě (rozvodné sítě) k palubní nabíječce. Alter- nativní metodou nabíjení elektrického vo- zidla je použití externí nabíječky pro přívod stejnosměrného proudu. Pro krátkodobé nabíjení je možné použít speciální nabíjecí zařízení s vysokým výkonem. U všech režimů nabíjení musí být poža- dován proudový chránič s charakteristikami, které jsou ekvivalentní minimálně typu A. definovanému v ČSN EN 61008-1 ed. 3 nebo ČSN EN 61009-1 ed. 3 nebo IEC/TR 60755, ve spojení s nadproudovou ochranou. Obr. 1 Typ připojení„A“ Připojení elektrického vozidla ke střídavému napájení s použitím napájecího kabelu a vidlice, trvale připojených k elektrickému vozidlu A1: nabíjecí kabel je připojen k domovní nebo průmyslové zásuvce A2: nabíjecí kabel je připojen k příslušné nabíjecí stanici.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=