ElektroPrůmysl.cz, červen 2017

Elektro Průmysl .cz IDENTIFIKAČNÍ SYSTÉMY A PRŮMYSLOVÉ ZNAČENÍ 36 | červen 2017 Vize se stává skutečností – ještě jednodušší integrace Auto-ID Kdo si dnes vyměňuje informace, nezáleží na tom, zda soukromě, profesně, od člověka k člověku, od člověka ke stroji nebo také od stroje ke stroji, ví dávno, že bez identifikace účastníků komunikace nic nefunguje. Zní to triviálně, ale nakonec se většina čtenářů přihlašuje několikrát denně jménem na telefonu nebo do systémů IT. Prostě samozřejmost! O to je důležitější, aby technologie Auto-ID, která přece přebírá identifikaci, např. v průmyslu a v procesech skladování a logistiky, mohla být integrována jednoduše a flexibilně do různých procesních prostředí. Každý výrobce chce pokud možno genero- vat vlastní výhody produktu a znesnadnit nebo dokonce zabránit propojení s jinými technologiemi či produkty jiných výrobců. Toto konstatování ale neplatí v případě, že jeho cílem je generovat nadhodnoty překračující systém, v němž se vyměňují informace přes jeho hranice. Bez této vý- měny překračující systém nelze dosáhnout dalšího stupně automatizace. Průmysl 4.0, ale už i filozofie Internetu věcí, sází na inte- roperabilitu jednotlivých systémů. Přesto musíme konstatovat, že obzvláš- tě v oboru Auto-ID, který představuje zá- kladní technologie pro automatizovanou výměnu informací s objekty, byla tato interoperabilita doposud zanedbávána. Přinejmenším pokud jde o datovou ko- munikaci čtecích a zapisovacích jednotek. Například počítačový systém nebo PLC sotva může komunikovat s RFID čtečkou výrobce X jen proto, že již dokáže řídit čteč- ku výrobce Y. Používat nelze ani základní funkce, jako detekce nového ID. Při spojení dvou rozdílných technologií Auto-ID, tedy např. čárového kódu s RFID, to nevypadá lépe. Pokud se interoperabilita při integraci základní technologie pro realizaci zpraco- vání reálných objektů a procesů pomocí světa IT již dostala do potíží, lze cíle Průmy- sl 4.0 dosáhnout pouze značnými oklikami. V roce 2014 byl tento problém motiva- cí pro členy pracovního týmu AIM-D Sys- témová integrace. Firma HARTING tehdy přišla s řešením, které spočívalo v nápadu specifikovat jednotné komunikační rozhra- ní pro zařízení Auto-ID na základě OPC UA. Celý pracovní tým se tohoto návrhu chopil a rychle se rozhodlo, že se má definovat OPC Unified Architecture (OPC UA) Com- panion Specification pro zařízení Auto-ID. V tom mají být zahrnuty základní funkce jednotlivých technologií Auto-ID jako RFID, detekce kódů 2D a 3D, OCR a RTLS. Tímto se má integrace technologií Auto-ID zjed- nodušit příp. zrychlit. OPC UA OPC UA je dnes technologie budoucnosti pro vytvoření komunikační vrstvy, která je zmiňována také ve specifikaci RAMI (speci- fikace Průmyslu 4.0). Standardizací v normě IEC 65241 byl v roce 2009 zaveden komuni- Olaf Wilmsmeier, Product Manager RFID HARTING IT Software Development

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=