ElektroPrůmysl.cz, srpen 2016

Elektro Průmysl .cz LEGISLATIVA A NORMALIZACE 50 | srpen 2016 Používání zabudovaných konstrukčních bezpečnostních opatření pro ovládací systémy ke snížení rizika Konstrukční opatření ovládacího systému musí být volena tak, aby jejich bezpečnostní vlastnosti poskytovaly dostatečný stupeň snížení rizika (viz ČSN EN ISO 13849-1 nebo ČSN EN 62061 ). Správná konstrukce ovládacích systémů stroje může vyloučit nepředvídatelné a po- tenciálně nebezpečné chování stroje. Typické příčiny nebezpečného chování stroje jsou: • nevhodná konstrukce nebo modifikace (nahodilé nebo záměrné) logiky ovláda- cího systému, • dočasné nebo trvalé selhání nebo poru- cha jedné nebo několika součástí ovlá- dacího systému, • kolísání nebo porucha dodávky energie do ovládacího systému, a • špatná volba, konstrukce a umístění ovládacích zařízení. Typické příklady nebezpečného chování stroje jsou • neúmyslné/neočekávané spuštění (viz ISO 14118 u nás nezavedena, obdobná je ale ČSN EN 1037+A1 ), • neovládaná změna rychlosti, • nemožnost zastavení pohybujících se částí, • vypadnutí nebo vymrštění pohybujících se částí stroje nebo obrobku upnutého ve stroji, a • činnost stroje vyplývající z neúčinnosti (vy- řazení nebo poruchy) ochranných zařízení. Aby se zamezilo nebezpečnému chová- ní stroje a dosáhlo se bezpečných funkcí, musí konstrukce ovládacích systémů vy- hovovat zásadám a metodám uvedeným v tomto článku. Tyto zásady a metody musí být aplikovány buď samostatně nebo v kombinaci, v závislosti na příslušných okolnostech (viz ČSN EN ISO 13849-1 , ČSN EN 60204-1 ed. 2 a ČSN EN 62061 ). Ovládací systémy musí být navrženy tak, aby umožnily obsluze bezpečnou a snad- nou interakci se strojem. To vyžaduje jedno nebo několik následujících řešení: • systematickou analýzu podmínek spuš- tění a zastavení; • opatření pro specifické provozní režimy (např. spuštění po normálním zastavení,

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=