ElektroPrůmysl.cz, listopad 2016

Elektro Průmysl .cz MĚŘICÍ, ZKUŠEBNÍ A MONITOROVACÍ TECHNIKA 50 | listopad 2016 Nový způsob testování účinnosti a spolehlivosti elektromotorů Elektromotory jsou klíčovými prvky v řadě průmyslových procesů. Jejich spotřeba energiemůže tvořit až 70%celkové spotřeby energie průmyslového podniku a spotřebují až 46 % celosvětově vyrobené energie. Vzhledem k zásadní důležitosti elektromotorů v průmyslových procesech mohou náklady spojené s poruchami motorů dosahovat až stovky tisíc korun za hodinu. Zajištění účinnosti a spolehlivosti provozu elektromotorů je jedním z nejdůležitějších každodenních úkolů inženýrů a techniků údržby. Účinné využívání elektrické energie není jen „krásná myšlenka“. V mnoha přípa- dech může energetická účinnost před- stavovat rozdíl mezi ziskem a ztrátou. A protože elektromotory spotřebovávají tak významnou část energie, staly se hlavním cílem úsilí zaměřeného na úspory a udrže- ní ziskovosti. Kromě toho jsou požadavky na identifikaci možností úspor prostřednic- tvím zvýšení efektivity a omezení závislosti na přírodních zdrojích hnacím motorem mnoha společností, které přijaly průmyslo- vé normy jako ISO 50001. Norma ISO 50001 určuje rámec a požadavky na zavedení, implementaci a udržování systému řízení energie za účelem dosahování dlouhodo- bě udržitelných úspor. Tradiční metody testování motorů Tradiční metoda měření výkonnosti a účin- nosti elektromotorů je dobře definována, avšak aplikace měření ve výrobním pro- cesu může být nákladná a komplikovaná. V mnoha případech vyžadují kontroly motoru dokonce úplné zastavení procesu a vzniká nákladná odstávka výroby. Aby bylo možné vyhodnotit elektrickou účin- nost motoru, je nutné měřit vstupní elekt- rický výkon a výstupní mechanický výkon v širokém rozsahu dynamických provoz- ních podmínek. Tradiční metoda měření výkonnosti motoru vyžaduje nainstalovat motor na zkušební stav. Testovaný motor je na zkušebním stavu připojen ke gene- rátoru nebo dynamometru. Testovaný motor je poté pomocí hřídele připojen k zátěži. Na hřídeli jsou nainstalovány sní- mače otáček a točivého momentu, které poskytují data pro výpočet mechanické- ho výkonu. Systém poskytuje data včetně počtu otáček za minutu, velikosti točivé- ho momentu a mechanického výkonu. Některé systémy také nabízejí možnost měření elektrického výkonu a výpočet účinnosti. Výpočet účinnosti: h (účinnost) = Mechanický výkon / Elektric- ký výkon Během testování se zatížení motoru mění, aby bylo možné změřit účinnost v celém rozsahu provozních podmínek. Systém zku- šebního stavu se může jevit jako jednodu- chý, má však řadu podstatných nevýhod: 1. Motor je nutné demontovat ze zařízení. 2. Zatížení motoru neodpovídá zcela pro- filu zatížení, kterému je motor vystaven ve skutečném provozu. 3. Během testování musí být příslušné za- řízení odstaveno (vzniká prostoj), nebo je nutné dočasně nainstalovat náhradní motor.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk3NzY=